• اثر روزه داری اسلامی بر وضعیت متابولیک بیماران دیابتی نوع 2

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 634
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: با توجه به شیوع بالای بیماری دیابت، مسلمان بودن و تمایل به روزه داری در اکثریت بیماران دیابتی ایران و نیز تناقض های موجود در مورد تاثیر روزه داری بر شاخص های وضعیت متابولیک آن ها؛ این تحقیق بر روی بیماران دیابتی نوع 2 مراجعه کننده به مرکز دیابت شهر زنجان در سال 1380 انجام شد.

    مواد و روش ها: پژوهش به روش شبه تجربی بر روی بیماران دیابتی نوع 2 مراجعه کننده به کلینیک دیابت زنجان انجام شد. میزان قد، وزن، نمایه توده بدنی (bmi) و فشارخون سیستولیک و دیاستولیک، قندخون ناشتا و دو ساعت بعد از غذا، کلسترول، تری گلیسرید، انسولین، کراتینین، هموگلوبین گلیکوزیله (hba1c)، لیپو پروتئین های با دانسیته پایین (ldl) و بالا (hdl) سه روز قبل از شروع ماه رمضان و مجدداً در پایان ماه مبارک رمضان، در بیمارانی که حداقل 20 روز متوالی روزه داری کرده بودند، تعیین شدند و تغییرات شاخص های فوق با روش های آماری t زوج و sign test مورد قضاوت قرار گرفت.

    یافته ها: مطالعه روی 40 فرد دیابتی نوع 2 شامل 27 زن و 13 مرد انجام شد. کاهش معنی داری در وزن، bmi، میزان کراتینین و سطح انسولین سرم بیماران در طی ماه رمضان مشاهده شد (p<0.05). کاهش سطح انسولین سرم تنها در گروه زنان مورد مطالعه معنی دار بود (p<0.05). هم چنین افزایش معنی دار قند خون ناشتا (p<0.05) بدون تغییر معنی دار در سطح hba1c و قند دو ساعت پس از غذا مشاهده شد. سطح کلسترول کل در طی ماه رمضان کاهش داشته (p<0.05) ولی تفاوت معنی داری در سطح ldl, hdl و تری گلیسرید بیماران مشاهده نشد. فشارخون سیستولیک و دیاستولیک بیماران نیز تغییر معنی داری در طی این ماه نداشت.

    نتیجه گیری و توصیه ها: روزه داری برای بیماران دیابیتی نوع 2 زیان آور نیست، بلکه در مورد بیماران چاق دارای اثرات مفید نیز می باشد. انجام مطالعات گسترده تر به ویژه در بیماران با مصرف انسولین توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها