اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • اکتشاف مقدماتی افق های لاتریتی – بوکسیتی در برگه جواهرده و جیرنده از البرز مرکزی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1180
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     گستره منطقه در بخش شمالی چهار گوش قزوین – رشت، از ورقه های جواهرده  و جیرنده، در البرز مرکزی و باختری قرار دارد. سنگهای تریاس پائین و میانی سازند کربناته الیکا، پس از وقفه رسوبی بر روی پرمین بالا نهشته شده و روی آنها، پس از وقفه ی رسوبی و فعالیتهای آتشفشانی و تشکیل و توسعه ی افق بوکسیت – لاتریت، شیل و ماسه سنگ تریاس بالا – ژوراسیک میانی نشسته است. که بیانگر شرایط خشکی و فاز فرسایش است. سپس با پیشروی دریا، کنگلومرای پیشرونده در قاعده ی سری تخریبی دیده می شود. افق خاک نسوز منطقه دارای چهار مسیر رخنمونی موازی و متوالی با روند شرقی – غربی، که از شمال به جنوب به ترتیب عبارتنداز: 1- رخنمون 1 (زرد کوه – لرپته) 2- رخنمون 2 (شگل – سنگرود) 3- رخنمون 3 (عباسک – هیر) 4- رخنمون 4 (عرشه کوه – ذکابر) حدود 50 کیلومتر رخنمون ها کنترل صحرایی شده است، که در طول رخنمون تغییرات عیار، ضخامت و حتی میزان رخنمون قابل بررسی می باشد.

    افق مذکور شامل سه بخش اصلی می باشد، که از قاعده به طرف بالا عبارتنداز:

    الف) بخش پائینی: به ضخامت یک متر، خاکستری تیره رنگ و حاوی پیژول های ریز، با میزان آلومین 36 و سیلیس 35 و اکسید تیتانیوم 5/5 و اکسید آهن 5/6 درصد می باشد. که کانی شناسی کوارتز، کائولینیت و آناتاز می باشد.

    ب) بخش میانی: به ضخامت 70 سانتیمتر، لاتریتی و به رنگ قرمز آجری با میزان آلومین 5/28 و سیلیس 31 و اکسید تیتانیوم 6/3 و اکسیدآهن 5/24 درصد می باشد. که کانی شناسی کوارتز، هماتیت و کائولینیت دارد.

    ج) بخش بالایی: به ضخامت 60 سانتیمتر، خاکستری روشن رنگ، با میزان آلومین 46 و سیلیس 25 و اکسید تیتانیوم 5/7 و اکسید آهن 8/2 درصد می باشد. که کانی شناسی کوارتز، کائولینیت و گوئتیت می باشد.

    که بیشترین عیار مربوط به بخش بالایی و خاکستری تیره رنگ می باشد و کانی اول اکثریت نمونه ها کائولینیت می باشد. آناتاز، دیاسپور، روتیل، هماتیت و گوئتیت، کانیهای بعدی می باشد که نشان دهنده رسی و کائولینیتی بودن کانسار نسوز می باشد.

    مقدار میانگین سیلیس 35، آلومین 35، اکسیدآهن 14، اکسید تیتانیوم 5 و پرت حرارتی 11 درصد در منطقه می باشد.

    برای ماده معدنی منطقه در بهترین حالت در مقایسه با تجزیه نمونه شاخص شافر و دیگران، جهت کاربردهای مختلف با اصلاحات مختصر در میزان اکسیدها، مناسب می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها