• مقایسه آلودگی زدایی مخروطهای گوتاپرکا با سه نوع محلول ضدعفونی کننده در مدت زمان یک دقیقه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1019
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     زمینه و هدف: حذف یا کاهش میکروارگانیسم ها از کانال ریشه هم در مرحله آماده سازی کمومکانیکال و هم در مرحله پرنمودن کانال از اهداف مهم درمان ریشه می باشد. مخروط های گوتاپرکا که امروزه به طور گسترده جهت پرکردن کانال ریشه دندان به کار می روند نیز از این قائده مستثنی نمی باشند؛ ولی از طرفی این مخروط ها مقاومت کافی در برابر روش های معمول استریلیزاسیون (حرارت خشک یا مرطوب) را ندارند؛ بنابراین برای حفظ اصول ضدعفونی طی مراحل درمان، دستیابی به روشی جهت آلودگی زدایی سریع مخروط های گوتاپرکا ضروری است. در بین روش های مختلف، استفاده از محلول های شیمیایی بهترین روش می باشد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثر سه محلول ضدعفونی کننده مختلف در آلودگی زدایی مخروط های گوتاپرکا در مدت زمان 1 دقیقه انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی – آزمایشگاهی ابتدا 360 مخروط گوتاپرکا در سه گروه در مجاورت سه نوع باکتری استافیلوکوک آرئوس، اشیریشیاکلی و اسپورباسیلوس سابتیلیس به مدت 30 دقیقه قرار گرفتند؛ سپس به مدت 1 دقیقه با محلول های ضدعفونی کننده هیپوکلریت سدیم 25/5% ، میکروتن 10% و دکونکس 53 پلاس 4% مجاور گشتند. پس از آن با رعایت شرایط اسپتیک مخروطهای گوتاپرکا به لوله های آزمایش حاوی سالین استریل منتقل شدند؛ سپس این محلول 10 مرتبه رقیق گشته و در محیط bhi آگار کشت داده شد پس از 24 ساعت شمارش تعداد کلونی در واحد میلی لیتر (cfu/ml) صورت گرفت.  پنج مخروط گوتاپرکا به عنوان کنترل منفی در نظر گرفته شد تا استریل بودن مخروط های گوتاپرکا درون جعبه های بسته بندی مورد بررسی قرار گیرند؛ همچنین تعدادی گوتاپرکا نیز به عنوان گروه کنترل مثبت در نظر گرفته شد.

    یافته ها:  در بررسی نمونه های کشت داده شده در گروه های مختلف آزمایشی و گروه کنترل منفی، هیچ کلونی مشاهده نگردید.

    نتیجه گیری: نتایج به دست آمده درباره اثر ضدعفونی کنندگی هیپوکلریت سدیم، میکروتن و دکونکس 53 پلاس، حاکی از آن است که این سه ماده اثرات باکتریسیدال و اسپوروسیدال از خود نشان می دهند و به منظور ضدعفونی سطحی مخروطهای گوتاپرکا در مدت زمان یک دقیقه کارآمد می باشند؛ بنابراین به دلیل بوی نامطبوع و اثرات تحریکی هیپوکلریت سدیم برای پوست و چشم، از دو محلول میکروتن و دکونکس نیز می توان به منظور ضدعفونی سریع مخروط های گوتاپرکا استفاده نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها