• عملکرد پژوهشی و نیازهای آموزش پژوهش اعضای هئیت علمی دندانپزشکی کشور – 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1149
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     زمینه و هدف: اگرچه در حیطه وظایف اموزشی اعضای هئیت علمی دندانپزشکی کشور اطلاعات مفیدی موجود است؛ ولی در خصوص عملکرد پژوهشی آنها اطلاعات مناسبی وجود ندارد. این تحقیق که دندانپزشکان هئیت علمی در سال 83 را شامل می شود، با هدف حصول به این اطلاعات و نیز تعیین عملکرد پژوهشی و نیازهای واقعی اعضای هئیت علمی دندانپزشکی در مقوله آموزش پژوهش طراحی گردیده است.

    روش بررسی: مطالعه حاضر با طراحی cross sectional بر روی کلیه اعضای هئیت علمی دندانپزشکی کشور انجام گرفت. خصوصیات فردی شامل سن، جنس، محل خدمت، سوابق تحصیلی و آموزشی، کارگاه های طی شده، تمایل به شرکت در کارگاه ها و نیز عملکرد پژوهشی براساس تعداد طرح های مصوب، تعداد مقاله های منتشره داخلی و خارجی و استفاده از اینترنت  از طریق پرسشنامه ای مورد ارزیابی قرار گرفت و با آمار توصیفی ارائه گردید.

    یافته ها: با توجه به فرم های اطلاعاتی ارسالی، تعداد 436 پرسشنامه واجد شرایط وجود داشت که حدود 58% اعضای هئیت علمی را شامل می شد. از نظر تعداد طرح های پژوهشی 4/7% بیش از 10 طرح، 15% بین 5 تا 10 طرح، 9/49% کمتر از 5 طرح داشتند و 7/27% فاقد طرح تحقیقاتی بودند. از نظر تعداد مقاله های داخلی، 2/28% فاقد مقاله بودند و 8/51% بین 1 تا 5 مقاله و 20% بیش از 5 مقاله داشتند. از نظر تعداد مقاله های خارجی 5/77% فاقد مقاله بودند، 2/20% بین 1/3 مقاله و 2/3% بیش از 3 مقاله داشتند. از نظر شرکت در کارگاه های پژوهشی، کارگاه روش تحقیق مقدماتی با 6/71% بیشترین و آشنایی با stata با 7/0% کمترین تعداد شرکت کنندگان را به خود اختصاص دادند. در مورد تمایل به شرکت در کارگاه ها، کارگاه مقاله نویسی جهت مقالات انگلیسی با 3/26%، اصول مقاله نویسی با 5/17% و تهیه پروپوزال های تحقیقاتی با 1/16% به عنوان سه اولویت نخست انتخابی بودند.

    نتیجه گیری: هرچند عملکرد پژوهشی هئیت علمی دندانپزشکی در سال های اخیر بهتر شده؛ ولی در مجموع نازل است. به همین منظور، برگزاری کارگاه های متدولوژی تحقیق، مقاله نویسی و تهیه و تدوین پروپوزال های تحقیقاتی توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها