• تغییرات موقعیت استخوان هایوئید متعاقب درمان مال اکلوژن class ii divi با دستگاه فانکشنال فرمند

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 971
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     زمینه و هدف: استخوان هایوئید برخلاف سایر استخوان های ناحیه سروگردن مفصل استخوانی نداشته و به وسیله عضلات و لیگامان ها به مندیبل، کرانیوم و حلق متصل می شود. در طول درمان با دستگاه فانکشنال در بیماران با مال اکلوژن class ii div i، مندیبل در موقعیت پائین تر و جلوتر قرار می گیرد و با توجه به ارتباطی که بین مندیبل با استخوان هایوئید وجود دارد، تغییر موقعیت استخوان هایوئید نیز می تواند یکی از اثرات درمانی دستگاه فانکشنال باشد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تغییرات موقعیت استخوان هایوئید، متعاقب درمان با دستگاه فانکشنال فرمند در بیماران با مال اکلوژن class ii div i انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه کارآزمائی بالینی قبل و بعد، 28 بیمار دارای مال اکلوژن class ii div i مورد بررسی قرارگرفند و به طور میانگین 11 ماه تحت درمان با دستگاه فانکشنال بودند. سفالومتری بیماران براساس شاخصهای الگوی رشدی به سه دسته افقی، عمودی و نرمال تقسیم شد. پس از بررسی سفالومتری، با استفاده از آزمون paired t اختلاف میانگین های قبل و بعد از درمان مورد ارزیابی قرار گرفت و برای مقایسه سه گروه رشدی از آزمون واریانس استفاده شد. 05/0p< به عنوان سطح معنی داری در نظرگرفته شد.

    یافته ها: استخوان هایوئید در بعد افقی به صورت معنی دار به سمت قدام (01/0p<) و در بعد عمودی به مقدار ناچیز به بالا جابه جا شده بود. بین سه گروه رشدی صورت در رابطه با تغییرات استخوان هایوئید، در بعد افقی اختلاف معنی دار دیده نشدف ولی در بعد عمودی بین گروه رشدی افقی با گروه رشدی  عمودی اختلاف معنی دار بود (05/0p<). بین کاهش زاویه anb با حرکت رو به اقدام استخوان هایوئید همبستگی معنی داری مشاهده شد (043/0p=).

    نتیجه گیری: براساس نتایج مطالعه حاضر، درمان با دستگاه فانکشنال فرمند (fa ii) باعث تغییرات معنی دار در موقعیت استخوان هایوئید و جابه جایی قدامی آن می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها