• بررسی استحکام باند برشی کامپوزیت به فلزات غیرقیمتی با آماده سازی های سطحی مختلف

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 966
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     در ترمیم های فلزی – سرامیکی غالباً شکستگی اتفاق می افتد. با توجه به هزینه بر بودن و صرف وقت زیاد برای ساخت مجدد، بهتر است این شکستگی ها ترمیم شود. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثر عوامل شیمیایی مختلف برای آماده سازی سطحی فلزات غیر قیمتی جهت باند به کامپوزیت انجام شد. در این مطالعه استحکام باند برشی کامپوزیت به آلیاژ غیرقیمتی توسط سیستم باندینگ با باند فلز – سرامیک مورد مقایسه قرار گرفت.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی، 50 عدد دیسک مسطح از آلیاژ غیرقیمتی (silvercast, fulldent) ni-cr-be ریخته و توسط کاغذ سیلیکون کارباید شماره 120، 400 و 600 به ترتیب پالیش و به 5 گروه 10تایی تقسیم شدند. در گروه 1 یا کنترل بر روی فلز، پرسلن فلدسپاتیک (ceramco2, dentsply ceramco) به کار رفت. بقیه نمونه ها به مدت 15 ثانیه توسط ذرات اکسید آلومینیوم 50 میکرونی تحت فشار 35 psi سندبلاست شده و برای 5 ثانیه با آب شسته و توسط هوای فشرده خشک شدند. گروه های 2، 3، 4و5 به ترتیب سیستم های باندینگ ceramic primer, (bisco)all-bond2 (gc) metal primer ii, (3m) و (kuraray) panavia f2 را دریافت نمودند. کامپوزیت اپک foundation opaque و به دنبال آن کامپوزیت هیبرید gradia direct روی سطح فلز آماده شده قرار گرفت و هر کدام جداگانه توسط نور پلیمریزه شد. نمونه ها در آب مقطر c37 درجه به مدت یک روز نگهدرای و سپس برای 1000 چرخه (c 5-55) ترموسایکل شدند و سپس تحت آزمون استحکام باند برشی قرارگرفتند. نحوه شکست نمونه ها توسط استریومیکروسکوپ با بزرگ نمایی 10 برابر برای ارزیابی نوع شکست بررسی شد. آزمون آماری anova و tukey's hsd بر روی داده ها انجام شد.

    نتیجه گیری: بر مبنای نتایج این مطالعه مطمئن ترین درمان شکستگی ترمیم های فلز- سرامیک تعویض پسلن در شرایط ایده آل است. در صورت عدم امکان، استفاده از سمان های رزینی چسبنده حاوی فیلر و منومرهای فسفاته (به خصوص mdp) مانند panavia f2 جهت چسبندگی کامپوزیت به آلیاژهای غیرقیمتی توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها