• بررسی تطابق موارد تجویز کلیشه های پانورامیک تهیه شده در بخش رادیولوژی دانشکده داندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با دستورالعمل های پیشنهادی fda درسال تحصیلی 1384-1385

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 985
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
      هدف از درمان های دندانپزشکی بهبود بهداشت دهان، حفظ دندانها و به حداقل رساندن احتمال بروز بیماری است. هرچند اطلاعات حاصل از رادیوگرافی دارای فواید مشخصی برای بیمار است ولی بیمار را با خطرات احتمالی پرتوگیری روبرو می سازد. در اواسط دهه هشتاد میلادی fda دستورالعمل خاصی برای تهیه رادیوگرافی تدوین نموده است. هدف از این مطالعه، تعیین دلایل تجویز کلیشه های پانورامیک و میزان تطابق آن با دستورالعمل های پیشنهادی توسط fda در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 1384-1385 بوده است.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی – مقطعی می باشد که بر روی 250 بیمار ارجاع داده شده از بخش های مختلف دانشکده به بخش رادیولوژی جهت تهیه رادیوگرافی پانورامیک انجام شده است. شکایت اصلی بیمار و علائم بالینی در چک لیست تهیه شده ثبت و در پایان، یافته ها براساس تطبیق با دستورالعمل fda طبقه بندی گردید.

    یافته ها: نتایج نشان داد که تجویز رادیوگرافی پانورامیک در 2/97% درصد موارد منطبق بر دستورالعمل های fda بوده است.

    نتیجه گیری: روند تجویز رادیوگرافی پانورامیک در دانشکده مطلوب بوده وبا استاندارد مورد نظر تطابق دارد؛ این امر می تواند به دلیل آموزشی بودن محل انجام این تحقیق باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها