• مقایسه آزمایشگاهی میزان ریزنشست میکروبی دو نوع mta (ساخت ایران و برزیل) در اپکسیفیکاسیون تک جلسه ای

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 986
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     عدم تکامل ریشه ناشی از تروما، پوسیدگی و یا دیگر ضایعات پالپی نیازمند توجه و درمان خاص می باشد. انجام اپکسیفیکاسیون با کلسیم هیدروکساید سالیان متمادی با نتایج خوبی همراه بوده است ولی این کار مستلزم همکاری بیمار و جلسات درماین متعدد می باشد. اپکسیفیکاسیون تک جلسه ای با استفاده از mta در سالیان اخیر مورد توجه قرار گرفته است. هدف از انجام این مطالعه مقایسه ریزنشت میکروبی دو نوع mta  (ساخت ایران و برزیل) هنگام کاربرد به عنوان سد اپیکالی در دندان های با اپکس باز بود.

    روش بررسی: جهت انجام این مطالعه تجربی آزمایشگاهی، 8 دندان تک کانال کشیده شده انسان تهیه گردید. ناحیه اپیکال دندان ها پس از آماده سازی مشابه دندان ها با اپکس باز توسط دو نوع mta (mta سفید ایرانی – سلامی – ایران و angelus برزیل) به صورت سد اپیکالی به ضخامت 4 میلی متر پر گردید. در مرحله بعد دندان ها توسط اکریل روی لوله های آزمایش حاوی محیط کشت میکروبی bhi نصب شدند، به طوری که انتهای ریشه آن ها در محیط کشت قرار گیرد. محلول میکروبی staphy lococcus epidermidis از ناحیه کرونال در داخل کانال ریشه ها تزریق شد و دندان ها پس از قرار دادن در انکوباتور هر 24 ساعت یک بار از لحاظ بروز علائم نشت میکروبی به صورت ایجاد کدورت در محیط کشت مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت نتایج به دست آمده توسط fisher's exact test مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت و 05/0p< به عنوان سطح معنیداری در نظر گرفته شد.

    یافته ها: کلیه نمونه ها در گروه mta ایرانی پس از 15 روز و در گروه angelus mta پس از 17 روز آثار نشت را نشان دادند. بین میزان ریزنشت  در دو گروه، تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت (48/0=p).

    نتیجه گیری: با توجه به عدم تفاوت بین ریزنشت mta ایرانی و angelus، در صورتی که دیگر خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک آن در مطالعات دیگر مورد تایید قرار گیرد می توان نوع ایرانی را  به علت سهولت دسترسی و قیمت مناسب تر، جهت کاربرد کلینیکی پیشنهاد نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها