• مدلسازی ریاضی پلن های سطح لبیال دندان سانترال ماگزیلا

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1042
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     از آن جایی که دندان های سانترال به خصوص از بعد زیبایی اهمیت و نقش بسزایی دارند، تبعیت از آناتومی طبیعی دندان و رعایت پلن مناسب همواره مورد توجه می باشد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تعداد پلن ها در سطح باکال دندان سانترال ماگزیلا با استفاده از پردازش تصاویر و آنالیز ریاضی است.

    روش بررسی: این مطالعه به صورت پیش آزمایی (pilot) بر روی 32 دندان سانترال سالم ماگزیلای دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. از این دندان ها فتوگرافی هایی به وسیله دوربین عکاسی در نمای پروفایل تهیه شد. سپس با استفاده از برنامه رایانه ای sigmascan pro.version 5.00 و برنامه نویسی انجام شده، پردازش تصاویر انجام شد و تعداد پلن ها به دست آمد. اطلاعات به دست آمده با آزمون آماری t زوج و محاسبه ی ضریب همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 05/0p< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

    یافته ها: در این مطالعه 9/96% دندان ها دارای سه پلن و 1/3% دارای 2 پلن در سطح لبیال بودند. مقایسه زاویه بین پلن میانی و سرویکال و زاویه بین پلن میانی وانسیزال نشانگر اختلاف معنی داری از نظر آماری بود (01/0p<).

    نتیجه گیری: براساس یافته های مطالعه حاضر، درصد کمتری از دندان های سانترال فک بالا دارای 2 پلن و بیشتر آن ها دارای سه پلن می باشند. بنابراین در نظر گرفتن سه پلن برای بازسازی دندان های قدامی فک بالا به اصول زیبایی و تراش نزدیک تر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم