• مقایسه آزمایشگاهی ریزنشست اپیکالی در روش تراکم جانبی با استفاده از مخروط های گوتاپرکای اصلی 02/0 و04/0

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1250
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     هدف نهایی در درمان ریشه ایجاد یک سیل کامل در سرتاسر طول کانال ریشه و تطبیق هرچه بهتر ماده پرکردگی با دیواره کانال می باشد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه میزان ریزنشت اپیکال در دندان های تک کاناله درمان ریشه شده با استفاده از مخروط اصلی گوتاپرکا با درجه تقارب 02/0 و 04/0 انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی، از 72 دندان تک کاناله تازه کشیده شده، استفاده شد. تاج دندان ها قطع شد و کانال ریشه با روش step-back و به کمک گیتس گلیدن و رعایت apical patency آماده سازی شد. دندان ها به دو گروه 31 تایی آزمایشی تقسیم شدند.2 گروه 5 تایی شاهد مثبت و منفی نیز در نظر گرفته شد در گروه اول از مخروط اصلی گوتاپرکای 02/0 و در گروه دوم از مخروط اصلی گوتاپرکای 04/0 استفاده شد. نمونه ها به روش تراکم جانبی پر شدند و به مدت 3 روز در انکوباتور در رطوبت 100% و دمای 37 درجه سانتیگراد قرار گرفتند. سپس تمام سطح دندان ها به جز 2 میلیمتر انتهای ریشه، توسط دو لایه لاک ناخن و یک لایه موم چسب پوشانده و دندان ها به مدت یک هفته در جوهر پلیکان قرار داده شدند. دندان ها در جهت طولی دو نیمه شدند و بیشترین میزان نفوذ خطی رنگ به داخل کانال به وسیله استرئومیکروسکوپ توسط دو نفر جداگانه اندازه گیری گردید. داده ها توسط آزمون t مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. 05/0p< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

    نتیجه گیری: براساس نتایج این مطالعه، سیل اپیکالی کانال ریشه هنگام استفاده از مخروط اصلی گوتاپرکا 02/0 در مقایسه با مخروط اصلی گوتاپرکا 04/0، بهتر تامین می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها