• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1067
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     سالهاست که برای پخت مواد پلیمری در دندانپزشکی از لامپ های هالوژنه استفاده می شود. اخیراً برای بالا بردن درجه ی پخت و تسریع در کار، دستگاه های هالوژنه ی با توان بالا و دستگاه هایی از قبیل دیود منتشر کننده نور آبی و پلاسما ارک ارائه شده اند. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تاثیر دو دستگاه هالوژنه با توان معمولی  توان بالا و یک نوع دستگاه (light emitting diode) led بر میزان درجه ی تبدیل دو نوع کامپوزیت دندانی انجام شد.

    روش بررسی: در این تحقیق تجربی آزمایشگاهی از دو دستگاه هالوژنه coltolux 50 با توان تابش mw/cm2330 و optilux 501 با توان تابش mw/cm21030-100 و یک دستگاه led با توان تابش mw/cm2 620 استفاده شد. دستگاه هالوژنه ی optilux 501 با دو روش پخت استاندارد و ramp مورد استفاده قرار گرفت. در روش پخت استاندارد از توان mw/cm2 820 و در روش ramp از توان mw/cm2­­ 1030-100 استفاده شد. آزمایش ها بر روی دو نوع کامپوزیت هایبرید (tetric ceram) و نانوفیلد (filteke supreme) انجام شد. از هر کامپوزیت سه نمونه با روش های مختلف پخت شد، سپس درجه تبدیل آنها به روش ftir اندازه گیری گردید. داده ها توسط آزمون های واریانس یک طرفه و دو طرفه و مقایسه چندگانه توکی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. 05/0p< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

    یافته ها: کامپوزیت هایبرید تتریک سرام درجه ی تبدیل بالاتری نسبت به کامپوزیت نانوفیلد سوپریم نشان داد. optilux 501 و led تاثیرمعنی داری در dc تتریک سرام نداشت، ولی coltolux 50 پلیمریزاسیون پایین تری ایجاد کرد. میزان درجه تبدیل کامپوزیت تتریک سرام در همه دستگاه ها به طور معنی داری بیش تر از سوپریم بود (05/0p<). سوپریم در روش های مختلف پخت تفاوت معنی داری در dc نداشت.

    نتیجه گیری: بر طبق یافته های این مطالعه درجه تبدیل در کامپوزیت هایبرید بیشتر از نانوفیلد بود. دستگاه های هالوژنه ی با شدت بالا و همچنین دستگاه led به طورمعنی داری باعث بهبود درجه ی تبدیل کامپوزیت هایبرید در مقایسه با دستگاه کانونشنال coltolux 50 می شوند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها