• بررسی مقایسه ای میکروهاردنس عاج ریشه در مجاورت ترکیب هیدروکسید کلسیم با گلیسیرین، نرمال سالین و آب مقطر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1019
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     دردرمان ریشه دندان باید میکروارگانیسم های داخل کانال تا حدی زیادی حذف شوند. به این منظور استفاده از داروهای داخل کانال به عنوان یکی از مهمترین مراحل قبل از پر کردن کانال مورد توجه می باشد. خمیر هیدروکسید کلسیم به علت خاصیت آنتی باکتریال و حلالیت بافتی یکی از متداول ترین داروهایی است که امروزه استفاده می شود. این پودر با مواد مختلفی ترکیب می گردد تا به خمیری قابل استفاده در داخل کانال ریشه تبدیل شود. زمانی که این ترکیب در مجاورت عاج دیواره کانال قرار می گیرد، تغییرات سطحی در عاج ریشه ایجاد می کند. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تغییرات میکروهاردنس عاج در مجاورت ترکیب هیدروکسید کلسیم با گلیسیرین، نرمال سالین و آب مقطر در مدت زمان 7 و 14 روز انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه آزمایشگاهی، 15 دندان تازه کشیده شده سانترال و کانین ماگزیلا انتخاب شدند. بعد از قطع تاج و پاکسازی کانال ریشه دندان ها، نمونه های دندانی به صورت عرضی و از 3/1 میانی برش داده شد و در پایان 30 نمونه جهت انجام مطالعه فراهم گردید. نمونه های مورد مطالعه به صورت تصادفی به 3 گروه 10 تایی تقسیم و سپس در مجاورت ترکیب هیدروکسید کلسیم با سه حامل گلیسیرین، نرمال سالین و آب مقطر برای مدت زمان 7و14 روز قرار داده شدند. میکروهاردنس نمونه های مورد مطالعه با شرایط کاملاً یکسان و در مدت زمان 7و14 روز با استفاده از دستگاه ویکز و با وارد ساختن نیروی 200 گرم به مدت 15 ثانیه اندازه گیری شد. داده ها توسط آنالیز واریانس داده های مکرر، t زوج، آنالیز واریانس یک طرفه و lsd برری و 05/0p< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

    یافته ها: آنالیز اماری نشان داد که هر سه ترکیب باعث کاهش میکروهاردنس عاج می شوند. در مدت زمان 7 روز، میزان کاهش میکروهاردنس عاج متعاقب استفاده از ترکیب هیدروکسید کلسیم و گلیسیرین بیشتر از دو ترکیب دیگر بود، ولی در 14 روز میزان کاهش در میکروهاردنس عاج متعاقب استفاده از ترکیب هیدروکسید کلسیم و آب مقطر به طور قابل ملاحظه ای بیشتر بود.

    نتیجه گیری: استفاده از ترکیبات هیدروکسید کلسیم به عنوان داروی داخل کانال باعث نرم شدن عاج دیواره ی کانال می شود. براساس نتایج مطالعه ی حاضر، استفاده از تریب هیدروکسید کلسیم با گلیسیرین در مدت زمان 7 روز و همچنین ترکیب هیدروکسید کلسیم با آب مقطر در مدت زمان 14 روز بیشترین تاثیر را در کاهش میکروهاردنس عاج نشان می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم