• بررسی سمیت سلولی root mta, pro root mta و سیمان پرتلند بر روی فیبروبلاست های l929 موش

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1024
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     (mineral trioxide aggregate) mta ماده ای است که کاربردهای مختلفی در درمان های اندودونتیکس دارد، از آن جمله: درمان پالپ زنده، ایجاد سد اپیکال در دندان های با اپکس باز، ترمیم پرفوریشن ها، پرکردن حفره انتهای ریشه حین جراحی پری اپیکال، سد تاجی در سفیدکردن دندان و ترمیم تحلیل های خارجی. اخیراً گرازش شده که خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک سیمان پرتلند بسیار شبیه pro root mta است. در ضمن ماده ای به نام root mta در ایران تهیه شده است که ادعای مشابهت با pro root mta را دارد. در صورتی که بتوان از سیمان پرتلند و root mta در کلینیک به جای pro root mta استفاده نمود، از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی سمیت سلولی سیمان پرتلند و mta ساخت ایران (root mta) در مقایسه با pro root mta بر روی سلول های فیبروبلاست l929 موش انجام شد.

    روش بررسی: دراین مطالعه آزمایشگاهی عصاره های 0/4، 24 ساعته و 7 روزه مواد برروی سلول های کشت داده شده (فیبروبلاست l929) به پلیت های 96 خانه انتقال داده شدند. پس از 24 ساعت انکوباسیون، نمونه ها به روش neutral red رنگ آمیزی شدند و دانسیته نوری (od) هریک توسط elisa reader خوانده شد. داده های این مطالعه با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون tukey hsd با سطح معنی داری 05/0p< مورد تحلیل آماری قرار گرفت.

    یافته ها: در تمامی گروه های مورد مطالعه (root mta, pro root mta و سیمان پرتلند) و گروه کنترل منفی در تمام لحظات (لحظه مخلوط کردن، 4، 24 ساعت و 7 روز پس از مخلوط کردن) سلول های جدا شده از کف گوده، سلول های گرد بوده و خاصیت انکسار نور توسط سلول ها که از علائم مرگ سلولی می باشد، را نشان ندادند، در حالی که در گروه کنترل مثبت سلول های گرد و جدا شده از کف ظرف که خاصیت انکسار نور را نشان می دادند، مشاهده شد.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیقی حاضر، root mta , pc, pro root mta دارای قابلیت پذیرش نسجی یکسان هستند. pc دارای پتانسیل استفاده در موقعیت های کلینیکی مشابه موارد استفاده mta می باشد. با این وجود به منظور جایگزین کردن root mta و pc به عنوان موادی با کیفیت مشابه mta و ارزان تر مطالعات بیشتر in vitro و in vivo پیشنهاد می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها