• مقایسه سلامت لثه در مادران دچار زایمان زودرس و مادران با زایمان به موقع در بیمارستان مهدیه تهران در سال های 80-1381

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1092
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     وزن کم زمان تولد به عنوان یکی از معیارهای اساسی سلامت جامعه به شمار می آید. براساس مطالعات انجام شده، یکی از عواملی که خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد، بیماری های پریودنتال می باشد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی رابطه بین سلامت لثه و زایمان زودرس در نمونه ای از جمعیت زنانی ایرانی انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه مقطعی، تعداد 201 زن باردار که به بیمارستان مهدیه تهران مراجعه کرده بودند، بدون داشتن بیماری سیستمیک و یا عوامل خطرساز زایمان زودرس و موراد مخدوش کننده، مانند استرس روانی شدید، انتخاب شدند. از این تعداد 99 نفر زایمان به موقع و 102 نفر زایمان زودرس داشتند که شاخص های خونریزی، عمل شیار لثه و دبری در آن ها اندازه گیری شد. یافته ها با استفاده از آزمون های chi-square و من – ویتنی با سطح معنی داری 05/0p< مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

    یافته ها: اختلاف معنی داری بین مقادیر متوسط حاصل از شاخص خونریزی، عمق شیار لثه ای و شاخص دبری میان گروه با زایمان به موقع و زایمان زودرس دیده شد (001/0p<).

    نتیجه گیری: از آن جا که بیماری های پریودنتال می توانند از عوامل خطرساز در بروز زایمان زودرس باشند، بررسی بهداشت و مراقبت دهانی – دندانی قبل از حاملگی و کنترل وضعیت مطلوب بهداشت دهان در دوره حاملگی ضروری بنظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها