• بررسی تاثیر انجام حرکات چی کونگ بر میزان ترشح و ph بزاق و siga

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 804
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     چی کونگ از ورزش های باستانی چینی است که شامل مدیتیشن، حرکات آرام بدنی و تنفس می شود. از طرفی بزاق به عنوان یکی از مایعات ترشحی بدن، علاوه بر آن که ازسدهای دفاعی بدن به شمار رفته و دارای ترکیبات دفاعی موثری می باشد، برای حفظ سلامت ساختارهای مختلف داخل دهان و کاهش پوسیدگی ها ضروری است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تاثیر انجام حرکات چی کونگ بر میزان ترشح بزاق، ph بزاق و siga آن انجام شد.

    روش بررسی: 23 نفر انسان سالم 20-24 سال دراین مطالعه مداخله ای قبل و بعد شرکت کردند. این افراد با هدف افزایش انرژی شش ها و کلیه ها به مدت 6 ماه از ابتدای پاییز 1383 تا انتهای زمستان 1384 تحت نظر مربی مجرب به انجام حرکات چی کونگ به مدت 30 دقیقه در روز پرداختند. بزاق غیرتحریکی افراد در 2 مرحله، یکی قبل از شروع انجام حرکات (بهار 1383) و دیگری بعد از انجام حرکات (بهار 1384) هر هفته در روزهای سه شنبه جمع اوری شد. همچنین ph بزاق هر هفته هم زمان با اندازه گیری مقدار بزاق غیرتحریکی، اندازه گیری شد. مقدار siga بزاق نیز براساس اندازه گیری مقدار آن در آخرین مرحله جمع آوری بزاق غیرتحریکی با استفاده از روش elisa در انتهای هر دو بهار سنجیده شد.

    یافته ها: براساس نتایج مطالعه حاضر، اختلاف معنی دار بین مقدار بزاق و مقدار siga بزاق در قبل  و بعد از انجام حرکات چی کونگ دیده شد (01/0p<)، ولی بین مقدار ph بزاق در قبل و بعداز انجام حرکات چی کونگ اختلاف معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: این نتایج نشان داد که انجام حرکات چی کونگ به مدت 6 ماه موجب افزایش مقدار بزاق غیرتحریکی و مقدار siga بزاق می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها