• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1116
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     طراحی پروتزهای پارسیل متحرک وظیفه دندانپزشک می باشد، با این حال بسیاری از دندانپزشکان به علت عدم تجربه کافی و یا کمبود وقت، این وظیفه را به تکنیسین واگذار می کنند. جهت طراحی این پروتزها، برای سهولت و تسریع  در ارائه طرح درمان و نیز آموزش دانشجویان دندانپزشکی می توان از رایانه استفاده کرد مطالعه حاضر به عنوان گام اول برای یافتن قوانین مورد توافق متخصصین پروتز صورت پذیرفت تا در مرحله بعدی مطالعه یک نرم افزار جهت ارائه طرح درمان پروتزهای پارسیل متحرک طراحی شود.

    روش بررسی: برای 41 نفر از اعضای هئیت علمی متخصص پروتزهای داندانی هفت دانشکده دندانپزشکی در سطح ایران، پرسشنامه ای مشتمل بر 121 قانون طراحی پروتز پارسیل ارسال شد. برای تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات به دست آمده از نسبت درصد استفاده شد.

    یافته ها: از میان 120 قانون مطرح شده، 92 قانون (2/76%) مورد توافق بیش از 60% دندانپزشکان بود که این قوانین به تفکیک شامل، قوانین سدل 80%، قوانین رست 2/76%، قوانین کلاسپ 4/78%، قوانین اتصال دهنده اصلی فک بالا و پایین به ترتیب 6/63% و 9/80% بود.

    نتیجه گیری: متخصصین پروتز عضو هئیت علمی در ایران در مورد 2/76% از قوانین مورد پرسش موافق بودند. کمترین توافق در قوانین به اتصال دهنده های اصلی فک بالا بود که می تواند مربوط به تفاوت کتب مرجع و ایده های طراحی متخصصین باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها