• تعیین میزان موفقیت دانشجویان ترم 10 دانشکده دندانپزشکی علوم پزشکی تهران در تزریق بی حسی بلاک عصب آلوئولار تحتانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 837
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
      زمینه و هدف: تزریق بی حسی یکی از ارکان مهم در دندانپزشکی محسوب می شود و دربین تکنیک های مختلف تزریق بی حسی، تکنیک پلاک عصب آلوئولار تحتانی (ianb) به روش غیرمستقیم یکی از کاربردترین و شایع ترین تکنیک ها می باشد. از طرفی، میزان موفقیت در این تکنیک بنا به دلایلی که وجود دارد، در کتب مرجع رقم نسبتاً پایینی را به خود اختصاص داده است. بنابراین در این مطالعه سعی شده است میزان موفقیت دانشجویان ترم 10 دانشکده دندانپزشکی علوم پزشکی تهران مورد ارزیابی قرار گیرد.
     

    روش بررسی: در این مطالعه تعداد 20=n نفر از بیماران مراجعه کننده به بخش دهان و فک و صورت واجد شرایط ورود به تحقیق، انتخاب شدند و بر روی هر کدام از آنها در 2 روز مختلف 2 تزریق ianb یکی توسط دانشجوی ترم 10 و دیگری توسط استاد (یا رزیدنت) بخش جراحی دهان وفک و صورت انجام شد و با استفاده از pin prick test موفقیت یا شکست هر کدام از تزریق ها مورد ارزیابی قرار گرفت. در روش pin prick test جهت تعیین موضع بی حس شده از نوک سنجاق یا سوند استفاده می شود. در این تحقیق از آزمون غیرپارامتری willcoxonاستفاده شد.

    یافته ها: نتایج بدین ترتیب بود که 70% تزریق دانشجویان ترم 10، موفقیت آمیز بود و این رقم در مورد استادان (یا رزیدنت ها) بخش جراحی دهان و فک و صورت 90% بدست آمد که تفاوت معنی داری از لحاظ آماری بین این 2 گروه مشاهده گردید.

    نتیجه گیری: تفاوت آماری قابل توجهی در بین دو گروه مشاهده شد، امید است که از طریق آموزش عملی بیشتر، این تفاوت  در مطالعات آینده کاهش یابد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها