• بررسی تناسب بین طرح پانتیک و ریج بی دندانی، یک مطالعه مقطعی یک ساله

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1036
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     زمینه و هدف: پانتیک، دندان مصنوعی پروتز پارسیل ثابت است که جایگزین دندان طبیعی بوده و نما و عملکرد آن را بازسازی می نماید. پانتیک یک جایگزینی ساده محسوب نمی شود چرا که اگر کاملاً مشابه با دندان طبیعی باشد تمیز کردن آن امکان پذیر نخواهد بود. طرح پانتیک را مسایلی مانند زیبایی، سهولت رعایت بهداشت، حفاظت سلامتی انساج روی ریج بی دندانی، راحتی و خواست بیمار تعیین می کند. دراین مطالعه توجه به طراحی صحیح پانتیک های پروتز ثابت جهت تامین حداکثر زیبایی مدنظر قرار داشت و با هدف بررسی طر ح های مختلف پانتیک و تناسب انها با ریج بی دندانی انجام پذیرفت.

    روش بررسی: برای انجام این پژوهش cross-sectional از بیمارانی که در بخش پروتز ثابت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تحت درمان با بریج قرار داشتند قالب اولیه گرفته شده و از روی کست نوع ری بیمار مشخص گردید. 57 کست تشخیصی و در کل 73 پانتیک مورد بررسی قرار گرفت. در انتها نیز بریج گلیز شده و آماده تحویل به بیمار مورد مطالعه قرار گرفته و ابتدا مطابق تعاریف موجود نوع طرح پانتیک مشخص شد و بعد داخل ریتینر و در سطح بافتی پانتیک یک لایه fit checkers گذاشته و در دهان بیمار قرار گرفت تا بدین ترتیب شکل ناحیه تماس بافتی ثبت گردد.

    یافته ها: شایع ترین طرح مورد استفاده در پانتیک ها، modified ridge lap با فراوانی 2/93% بود از لحاظ کانتور ریج بی دندانی با توجه به طبقه بندی siebert 2/45% ریج ها بدون نقص کانتور و نرمال، 2/19% کلاسi، 2/19% کلاس i، 2/8% کلاس ii و 4/27% کلاس iii بودند. در بررسی صحت شکل ناحیه تماس بافتی پانتیک ها، در مجموع، شکل ناحیه تماس بافتی 4/27% از پانتیک های ارایه شده مطابق با تعاریف موجود درست بود. بنابراین 6/72% موارد به صورت نادرست طراحی و ساخته شده بودند.

    بحث و نتیجه گیری: آمار بالای شکل نادرست ناحیه تماس بافتی پانتیک ها بیانگر عدم آگاهی و یا نبود دقت در مرالح طراحی و ساخت پانتیک ها می باشد که برای رفع این مشکلات توجه بیشتر به آموزش و تاکید در این زمینه به دانشجویان و تکنسین های لابراتوار توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها