• اختلاط بهینه آسفالت گرم برای تقاطع های موجود در مناطق دارای دمای گرم با مطالعه موردی در مسیر تبریز- بازرگان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1145
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     شیاری شدگی رویه های بتن آسفالتی گرم درنقاط نزدیک تقاطع ها یک پدیده بسیار معمول در هواهای سرد و گرم است. به طور مشخص این مشکل در هوای گرم بسیار حادتر از هوای سرد است چرا که سختی آسفالت با افزایش دمای رویه کاهش پیدا میکند. معمولا، در ساختار رویه های آسفالتی در نواحی دور از تقاطع ها با ترافیک روان، شیار شدگی قابل ملاحظه ای دیده نمی شود. این امر نشان دهنده نیاز به ترکیب متفاوتی برای آسفالت در تقاطع ها و نزدیکی های آن است، بر اساس این تحقیق میدانی از شیار شدگی در نزدیک 5 تقاطع چراغدار در مسیر تبریز، بازررگان نمونه های بتن آسفالتی دارای سه مشکل عمده می باشند: الف) فضاهای خالی کم بین سنگدانه های معدنی ب) حجم کم فضاهای خالی هوا ج) استفاده از مصالح رودخانه ای به جای شکسته. اگرچه این اختلاط ها در آزمایشگاه ها با فضاهای خالی و هوایی بهینه طراحی شده اند، به دلیل تراکم قابل ملاحظه رویه های آسفالتی در محل، این فضاها کاهش یافته اند. بر اساس این مطالعه بتن آسفالتی گرم مورد استفاده در تقاطع ها باید دارای ویزگی های زیر باشد:

    1- فضای خالی و هوایی را به مقدار کافی برای تامین پایداری، حفظ شود.

    2- نباید آسفالت به قدری متراکم شود که درصد هوای مورد نیازش کاهش یابد خصوصاً تحت ترافیک آهسته و ایستاده و در روزهای گرم تابستانی .

    3 -باید دارای چسباننده قیری با قدرت کافی برای مقابله با خزش باشد.بر اساس مطالعات اخیر در این خصوص استفاده از محصول اختلاط آسفالت ماستیک سنگدانه ای (sma) و بتن آسفالتی گرم سوپرپیو توصیه می شود. و پیشنهادات زیر برای رویه های آسفالتی نزدیک تقاطع ها ارائه شده است:

    1- در لایه رویه: از آسفالت ماستیکی سنگدانه ای با ضخامت 50 میلیمتر با بزرگترین اندازه دانه اسمی 12.5 میلیمتر استفاده شود.

    2- در لایه بیندر: ازآسفالت ماستیکی سنگدانه ای با ضخامت 50 میلیمتر با بزرگترین اندازه دانه اسمی 19 میلیمتر استفاده شود.

    3- در لایه اساس: از مخلوط متراکم با سنگهای بزرگ با ضخامت لایه 150 میلیمتر و با بزرگترین اندازه دانه اسمی 25میلیمتر این مخلوط باید با یکی از دو روش طراحی مخلوط سوپرپیو و مارشال اصلاح شده طراحی شود.شیارشدگی معمولا محدود به 100 میلیمتر سطحی رویه های آسفالتی می باشد، بنابراین استفاده از آسفالت در برگیرنده ملات سنگ در 100 متر بالایی توصیه می شود. مخلوط آسفالتی ماستیک سنگدانه ای بدلیل داشتن تماس سنگ روی سنگ، مقاومت بسیار بالایی داشته و آنقدر زیاد متراکم نمی شود که میزان هوای آن به مقدار غیر قابل قبولی زیر ترافیک برسد. در این مطالعه مشخصات و طرح اختلاط برای سه لایه پیشنهاد شده برای رویه آسفالتی ارائه شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها