• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 2556
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مسجد به عنوان عبادتگاه مسلمانان در طول اعصار از تحول و پویایی خاصی در کالبد و محتوی برخوردار است. این امر از طرفی ریشه در حس پرستش موجود در فطرت آدمی داشته، از جنبه دیگر حس زیبایی دوستی را با خود همراه کرده است. بررسی روند تحول یک معماری بدون بررسی تحول اجزا یا عناصر آن امکان پذیر نیست هر اثر معماری قابلیت تقسیم به دو نظام را داراست: نظام شکل و نظام معنا. هرشکلی می باید بر مبنای معنایی موجودیت پذیرد و نیز فهم هر معنا از طریق درک نظام شکل صورت می پذیرد ازاین رو در رابهط با هر اثر معماری معنا مقدمه ای برای تولید شکل است. اگرچه در مسجد بدنه خارجی ساده و بی آلایش باقی می ماند. اما مسجد ملی است که نیاز به آرامش، تمرکز و القای روح معنویت دارد. تا یاد خدا در آن تجلی یافته و شان ویژه خویش را پیدا کند. در این نوشتار سعی شده نظام معنایی که در طراحی مسجد وجود دارد. پرداخته شود و جوهره فکری هر یک از اجزای معماری مسجد ایرانی مانند صحن، حوض، ایوان، شبستان و ... مورد بررسی قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها