اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • مطالعه رفتار زمین شیمیایی عناصر اصلی و فرعی در رخساره های دگرسانی گرمایی کانسار مس پورفیری کهنگ

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1020
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     دراین مطالعه جهت بررسی رفتار زمین شیمیایی عناصر در روند انواع دگرسانی های فیلیک، ارژیلیک، پروپیلیتیک و سیلیسی مرتبط با کانسار مس پروفیری کهنگ (73 کیلومتری شمال شرق اصفهان) از روش ترسیم ایزوکون ها و نمودارهای تهی شدگی/ غنی شدگی بهره جستیم.

    بر پایه ی نتایج حاصل از مطالعه ی این نمودارها مشخص شد که در پهنه ی دگرسانی فیلیک، فراگیرترین رخساره های دگرسانی در منطقه ی کهنگ، از میان اکسیدهای عناصر اصلی، sio2، fe2o3 و k2o نسبت به سنگ والد نادگرسان، افزایش یافته اند. غنی شدگی ازاین عناصر به فازهای اصلی کانیایی در رخسارهی فیلیک (کوارتز، سریسیت و پیریت) اشاره دارد. افزایش مقدار عناصر th, rb, ba و pb در رخساره فیلیک را می توان به دلیل توانایی این عناصر در جایگزینی به جای پتاسیم موجود در کانی های پتاسیم دار همانند سریسیت نسبت داد.

    به طور کلی غنی شدگی و تهی شدگی عناصر در هریک از رخساره ها توسط مجموعه کانی های تشکیل شده در اثر رخداد دگرسانی، شدت دگرسانی وطبیعت محلول های دگرسان کننده کنترل می شود. در جریان پروپیلیتی زاسیون سنگها با افزودگی mno, mgo و fe2o3 نسبت به سنگ معادل دگرسان نشده روبرو هستیم. در حالی که cao نسبت به نمونه های غیردگرسان کاهش یافته است. تهی شدگی کلسیم در رخساره ی پروپیلیتیک به تخریب پلاژیوکلازها و حلالیت بالای این عنصر در محلول های آبگین اشاره دارد. در رخساره آرژیلیک حد واسط، mgo, mno, cao, na2o و sio2 کاهش و al2o3 افزایش نشان می دهد. افزودگی عنصر rb و کاهیدگی عناصر sr و y از دیگر شاخصه های نمونه های آرژیلیتی شده می باشد.

    آبشویی شدید محلول های اسیدی در رخساره ی سیلیسی، تهی شدگی اکثر عناصر تشکیل دهنده ی سنگ را موجب شده است. تنها میزان sio2 به دلیل هجوم محلول های سیلیسی افزایش یافته است. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها