• تاثیر روشهای آماده سازی سطحی مختلف در استحکام باند سه نوع پست پیش ساخته همرنگ دندان با سیمان رزینی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1213
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مطالعات مختلف نشان داده است که دستیابی به باند قابل اعتماد در حد فاصله های ریشه – پست – کور برای موفقیت کلینیکی ترمیمهایی که گیرآنها از طریق پست تامین می شود، بسیار مهم است. در مجموعه پست – ریشه، تمرکز شدید استرس در حد فاصل پست – سیمان احتمال جدا شدن پست از ریشه را افزایش می دهد. جهت افزایش استحکام باند سیمان رزینی در این حد  فاصل و ایجاد مجموعه ای واحد، چند روش آماده سازی پیشنهاد شده اند. هدف از این مطالعه بررسی اثر روش های مختلف آماده سازی سطحی پست های همرنگ در استحکام باند سیمان رزینی بود.

    روش بررسی: دراین مطالعه مداخله ای، 144 عدد پست همرنگ فایبر کوارتز (matchpost)، فایبر گلاس (glassix) و زیرکونیا سرامیک (cosmopost) در 18 گروه به کار برده شد (8 نمونه در هر گروه) سیمان رزینی مورد استفاده پاناویا f 2.0 بود پست ها تحت روش های آماده سازی سطحی زیر قرار گرفتند: گروه 1- بدون آماده سازی سطحی (گروه کنترل)، گروه 2- اچینگ با hf به همراه سایلن، گروه 3- سندبلاست با پودر cojet، گروه 4- سندبلاست با پودر cojet به همراه سایلن، گروه 5- سندبلاست با ذرات الومینا، گروه 6- سندبلاست با ذرات آلومینا به همراه سایلن، سپس پست ها با سیمان رزینی پاناویا f 2.0 در مولدهای آکریلیک سیمان شدند. نمونه ها به مدت 2 روز در اب نگهداری شدند و تحت تست pull-out قرار گرفتند. آنالیز اماری با استفاده از anova و به دنبال آن مقایسه چندگانه گروه ها با tamhane و tukey hsd انجام شد. 

    نتیجه گیری: سندبلاست با استفاده از ذرات cojet و آلومینا سبب افزایش استحکام باند در پست های فایبرگلاس (glassix)، و سرامیک زیر کونیا (cosmopost) می شود به طور کلی استحکام باند سیمان رزینی به پست های تحت تاثیر جنس پست و روش آماده سازی سطحی است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها