• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 983
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     درصد قابل توجهی از موارد شکست درمان های اندودانتیک مربوط به دندانهای مولر ماگزیلا می باشد که یکی از علل اصلی آن عدم کشف و دستیابی به کانال دوم ریشه مزبو با کال (mb2) است. روش های مختلفی برای کشف و دستیابی به این کانال وجود دارد. هدف از این مطالعه آن بود که مقایسه ای بین سه روش مختلف دید مستقیم، لوپ های فایبراپتیک و میکروسکوپ جراحی جهت یافتن کانال مزبوباکال دوم پس از troughing با اولتراسونیک انجام و بهترین روش معرفی گردد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی تعداد 90 دندان مولر ماگزیلا (45 عدد مولر اول و 45 عدد مولر دوم) که پس از تهیه حفره دسترسی، کانال mb2 در آنها با چشم غیرمسلح و سوند کشف نشده بود، انتخاب و به 3 گروه 30 تایی تقسیم شدند. سپس در تمام نمونه ها برآمدگی عاجی بین کانال های مزبوباکال و پالاتال به کمک قلم اولتراسونیک اندودنتیک حذف شد (troughing)، گروه اول با دید مستقیم و سوند، گروه دوم با loup و نور فایبراپتیک و گروه سوم با میکروسکوپ جراحی مورد بررسی قرار گرفتند. برای آنالیز داده ها از روش تحلیل حساسیت و ویژگی استفاده شد.

    یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که کانال مزبوباکال دوم بعد از عمل troughing در حدود 21% موارد با دید مستقیم، 61% با لوپ و نور فایبراپتیک و 92% با میکروسکوپ جراحی کشف شد.

    نتیجه گیری: براساس نتایج این مطالعه میکروسکوپ جراحی و سپس لوپ بانور فایبر اپتیک روش های برتری برای یافتن کانال مزبوباکال دوم هستند و troughing با اولتراسونیک به عنوان یک وسیله کمکی در کشف کانال مزبوباکال دوم در تمامی متدها می تواند به کار برده شود.

     

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها