• استحکام باند بین سه نوع فایبر پست و سه ناحیه از عاج ریشه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1144
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     بیشترین علت شکست درمان با فایبرپست ها از دست رفتن باند آنها می باشد. هدف از این مطالعه آزمایشگاهی مقایسه استحکام باند سه نوع فایبر پست در سه ناحیه مختلف ریشه پس از ترموسایکل می باشد.

    روش بررسی: 36 دندان تک کانال پرمولر اول مندیبل جمع آوری، تاج آنها قطع و درمان ریشه شدند. پس از گذشت یک هفته فضای پست آماده گردید. نمونه ها به طور تصادفی به سه گروه 12 تایی تقسیم و در هر گروه یکی از سه نوع پست d.t.light, d.t.white و d.t.composipost توسط سمان sealbond cement dual ii مطابق دستور شرکت سازنده سمان شدند. پس از 24 ساعت نمونه ها تحت 3500 سیکل حرارتی (c55/c5) درجه قرارگرفتند. دندان ها در رزین آکریلی شفاف مانت شده و با برش های عرضی از فاصله 1 میلی متری از طوق ریشه 3 قطعه به ضخامت 1/01 میلیمتر از سه ناحیه اپیکال و میانی و کرونال تهیه شد. سپس توسط دستگاه universal testing machine آزمایش push-out انجام گردید. نتایج به دست آمده با تست آماری (5/0p<) anova دو طرفه، آنالیز شدند. سپس نحوه شکست نمونه ها با استریومیکروسکوپ بررسی شد.

    یافته ها: نوع پست در استحکام باند تاثیری ندارد (08/0p=). اما استحکام باند در قسمت کرونال بیش از نواحی دیگر بود (005/0p=). نوع شکست در دو گروه d.t.light و d.t.composipost بیشتر از نوع مختلط و در گروه d.t.white بیشتر از نوع ادهزیو در حد فاصل پست و سمان بود.

    نتیجه گیری: سه نوع فایبر پست مذکور استحکام باند تقریباً مشابهی دارند. اما استحکام باند در ناحیه سرویکالی بیشتر از نواحی دیگر بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها