• بررسی اثر فرول بر مقاومت به شکست دندان های بازسازی شده با پستهای فایبر کوارتز تحت cyclic loading

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1543
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     یک جز کلیدی در آماده سازی دندانی که قرار است پست و کور شود، فرول است. در صورت عدم وجود فرول نیروهای اکلوزالی، باعث شکستگی پست یا ریشه می شوند. هدف از انجام این تحقیق، تعیین اثر فرول بر مقاومت به شکست دندانهای بازسازی شده با پست های فایبر کوارتز، تحت cyclic loading بود.

    روش بررسی: این تحقیق به روش تجربی (experimental) و به صورت invitro انجام شد. دراین تحقیق تعداد بیست دندان پره مولر فک پایین که به دلایل ارتودنسی از قوس خارج شده بودند و هیچ گونه شکستگی، ترک یا پوسیدگی در تاج و ریشه نداشتند، جمع آوری و به صورت تصادفی به دو گروه ده تایی تقسیم شدند. در گروه شاهد تاج دندان ها از 3 میلی متر بالای cej و در گروه مورد از 1 میلی متر بالای cej عمود بر محور طولی دندان قطع شدند و دندانها به روش معمول روت کانال شدند. در دو گروه فضای پست تهیه شد و پستهای فایبر کوارتز dt light با سمان رزینی panavia f2 سمان شدند، سپس کور کامپوزیتی biscore و کراون تمام فلزی ساخته و توسط سمان زینک فسفات سمان شدند. پس از آن دندانها در آکریل خودپخت با pdl مصنوعی مانت شدند. نمونه ها با زاویه 45 درجه نسبت به محور طولی دندان، تحت نیروی cyclic با فرکانس 4 ضربه در ثانیه قرار گرفتند تا شکست یا جابجایی رخ دهد. سپس داده ها توسط آزمون t-test مورد ارزیابی آماری قرار گرفت.

    یافته ها: میزان سیکل در گروه با فرمول برابر 425 7310 و در گروه بدون فرمول 316 4190 بود. در گروه با فرمول میانگین نسبت به گروه بدون فرول، 3120 سیکل بیشتر بود. اختلاف مقاومت به شکست در گروه با فرول و گروه بدون فرول از نظر آماری معنی دار بود (05/0p<).

    نتیجه گیری: براساس نتایج این تحقیق وجود فرول مقاومت به شکست دندان های بازسازی شده با پست های فایبر کوارتز را تحت cyclic loading، بالا می برد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها