• عوامل موثر بر بهداشت دهان و دندان در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار براساس مدل ارتقاء سلامت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1447
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     نخستین گام جهت برنامه ریزی در زمینه بهداشت دهان و دندان تعیین عوامل موثر بر آن می باشد. در این مطالعه عوامل موثر بر بهداشت دهان و دندان در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار براساس مدل ارتقای سلامت (health promotion model=hpm) مورد بررسی قرار می گیرد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تحلیلی که به صورت مقطعی انجام شد، تعداد 250 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار به روش تصادفی (طبقه ای) انتخاب شدند.برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ای استفاده گردید که براساس الگوی مورد بررسی طراحی شد و روایی و پایایی آن از طریق پانل خبرگان و القای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت (81/0-65/0=، 30=n) گردید. برای تجزیه و تحلیل داده از نرم افزار آماری spss11.5 و آزمون های همبستگی پیرسون، انالیز واریانس، آنالیز مسیر مبتنی بر رگرسیون استفاده گردید.

    یافته ها: میانگین رفتارهای بهداشتی دهان و دندان جامعه مورد بررسی در حد متوسط بود (91/317/19 از مجموع 36 امتیاز). اختلاف معنی دار آماری بین میانگین رفتارهای بهداشتی و الگو بر حسب تحصیلات والدین مشاهده گردید (5/0p<) همبستگی معنی داری بین تمام متغیرهای مدل مورد بررسی مشاهده گردید (5/0p<). متغیرهای خودکارآمدی، تاثیر گذارنده های بین فردی، احساس مثبت مرتبط با رفتار، موانع و تعهد به طرح در مجموع 29% واریانس رفتارهای بهداشتی دهان و دندان را توضیح می دادند که اثر مستقیم خودکارآمدی (252/0= ) بیش از سایر متغیرها بود.

    نتیجه گیری: اگرچه رفتارهای بهداشتی دهان و دندان در جامعه مورد بررسی در حد متوسط بود ولی با توجه به اهمیت و تاثیر بهداشت دهان ودندان برسلامت کلی افراد، باید رفتارهای بهداشت دهان و دندان در دانشجویان ارتقاء یابد. نتایج این بررسی کارآیی مدل ارتقاء سلامت را در پیشگویی رفتارهای بهداشتی دهان و دندان مورد نشان داد لذا این مدل می تواند به عنوان یک مدل مناسب در برنامه های ارتقاء سلامت دهان و دندان دانشجویان به کار برده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها