• گذر از مفهوم شمایل نگاری در مسحیت تا خطاطی در دوره اسلامی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1024
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     خطاطی به عنوان عمده ترین هنر اسلامی، نقش مهمی در دادن بنیادی میتولوژیک و الهامی و ازلی به هنرمند مسلمان داشته است. ما در این مقاله در پی چگونگی رسیدن به خطاطی در سرزمین اسلامی و نسبت آن با شمایل نگاری مسیحیت می باشیم که با استفاده از روش کتابخانه ای و بررسی اسناد و مدارک به مطالعه در زمینه ی شمایل نگاری در مسیحیت، علت شمایل ستیزی اسلامی و مفهوم خطاطی و علت به کارگیری خطاطی در هنر اسلامی پرداخته ایم. خطاطی در هنر اسلامی مفهوم شناخته شده و عمیق دارد که با شمایل ستیزی در اسلام که فقط در مورد تصویر کردن ذات الهی صدق می کند، جایگزین شمایل نگاری در دوره مسیحیت شده است زیرا که این گونه شمایل نگاری از نظر اسلام به منزله شریک گرفتن برای خداست و هر شی به شکل نوعی بت باعث حائل بین انسان و حضور نامرئی خدا می شود و ما را از واقعیت دور می کند. شمایل نگاری مسیحیت گونه ای رمزپردازی با بهره مندی از صورت انسانی مسیح با گوهر الهی اش می باشد اما خطاطی جلوه ای از باطن و روح آدمی است که نقش مهمی در تداعی کلام خدا که همان قرآن است، دارد که نمایشگر هماهنگی کلی وحدت و کثرت است که از طریق نفس رحمانی با هم یگانه گشته اند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها