• تحلیل تطبیقی مفهوم "عرفان" در معماری مجموعه آرامگاه های مشتاقیه و شاه نعمت الله ولی در کرمان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1337
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    هر اثر معماری با ویژگی های مختص خود تأثیری خاص بر مخاطب دارد که در جهت فهم این تأثیر باید معماری آن به طور کامل تحلیل شود. آثار معماری دارای دو بعد عینی و ذهنی هستند و چون معماری بیان ایده ها و ارزش ها به وسیله منظومه ای از علائم بصری است بنابراین این ایده ها و ارزش ها به عنوان ابعاد ذهنی یک بنای تاریخی در لایه های پنهان قرار می گیرند و با شناخت آنها مبانی نظری یک اثر معماری شکل می گیرد. بی شک، دو مجموعه مشتاقیه و شاه نعمت الله ولی که آرامگاه صوفیان عارفی چون مشتاق علیشاه و شاه نعمت الله ولی است، این دو مجموعه در شهر کرمان با اقلیم گرم و خشک شده است. عرفان، نام علمی است از علوم الهی که موضوع شناخت آن حق و اسماء و صفات اوست و عارفان به عنوان افرادی که از خودشناسی به خداشناسی می رسند، در این مسیر از هفت وادی سیروسلوک (طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، فقر، غنا) می گذرند. هدف اصلی در این مقاله، شناخت چگونگی تأثیر عرفان در معماری این دو مجموعه و پاسخ به این سوالات است: آیا اندیشه های صوفیان در معماری تأثیرگذار است؟ اگر پاسخ مثبت است آیا می توان به یک الگوی معماری در ارتباط با تأثیر عرفان در معماری دست یافت؟ این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی و بهره گیری از مطالعات میدانی و کتابخانه ای، ریشه تصوف، اصول آن و تاریخ زندگی این دو صوفی را بررسی کرده است و در ادامه با مطالعه تطبیقی معماری این دو مجموعه، دسته بندی و تحلیل ویژگی های مشترک آنها، یک الگوی معماری در جهت تداوم این گونه آثار ارائه داده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم