• ایجاد مکانی با هویت اسطوره ای – شاهنامه ای جهت بازسازی تخیل در کودکان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 999
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     هدف ما در این مقاله، الگوهای عناصر هویتی – اساطیری و بکارگیری آن ها در طراحی فضاهای معماری به عنوان یک روش آموزشی جهت تقویت قوه ی تخیل در کودکان می باشد. روش مورد استفاده در این تحقیق، توصیفی – تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای در زمینه هایی مانند بررسی مفاهیم اسطوره ای – شاهنامه، بازشناسی ابعاد هویتی و اساطیری – ایرانی و امکان سنجی بازنمایی آن در قالب فضای معماری، طراحی فضای خیالی بر اساس اسطوره های ملی، تأثیر خیال پردازی در شناخت و ساخت محیط خود بر اساس هویت ملی است و با تهیه پرسشنامه به بررسی میدانی می پردازیم. نمونه مورد مطالعه، شهر رامسر است که به علت قطب گردشگری قوی می تواند نقش مهمی در توسعه هویت ملی داشته باشد. یکی از راهکارهایی که در این تحقیق پیشنهاد می شود طراحی مکانی بر اساس مولفه های شاهنامه در جهت بازسازی تخیل و شکل دهی مناسب به آن است؛ زیرا فعالیت ذهنی کودک را به طور کلی می توان به دو دسته تقسیم کرد: بدون جهت و جهت دار. حال با وجود اینکه خیال پردازی و خیال باوری دو مقوله مهم در شناخت محیط کودکانه است بنظر می رسد موضوع های اسطوره ای در طراحی فضاهای فرهنگی کشور، مورد بی مهری قرار گرفته است و اهمیت آشنایی کودکان با پیش زمینه های فرهنگی هر روز محدودتر می شود؛ به گونه ای که لزوم پرداختن به آن محسوس تر از هر زمان گشته و تصمیم به انجام این قبیل پروژه ها با ویژگی های خاص خود ضرورت یافته است چراکه تقویت کارکردهای تاریخی، فرهنگی و آموزشی در فضاهای هنری که آگاهانه طراحی شده اند؛ می تواند به کودکان ما در آشنایی با سرزمین خود و شکوفایی جنبه های ناخودآگاه آن راهنما باشد و تلاشی گردد در جهت ساختن خویشتن خویش. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها