• بررسی ساختار هویتی پست مدرنیسم و تاثیر آن در معماری مجتمع های تجاری (نمونه موردی شهر شیراز)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1387
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     با تأملی در ادبیات و فلسفه معماری چند دهه اخیر، به مفاهیمی چون «مدرنیسم» و «پست مدرنیسم» و انشعابات آنها بر می خوریم که هر کدام از این مفاهیم، در برهه ای از زمان بر مبانی نظری معماری آن دوره تاثیراتی گذاشته اند. مفاهیمی که گر چه در مواردی مشترکند، در مواردی دیگر چون ویژگیهای فرهنگی، پیشینه تاریخی، شرایط اجتماعی و سنت و عناصر آن، بصورت پر رنگی اختلاف دارند. در مقاله زیر که به شیوه توصیفی-تحلیلی گرد آوری شده است به بررسی ساختار هویتی پست مدرن پرداختهف تاثیر این سبک را بر معماری معاصر ایران مورد بررسی قرار داده ایم. از نظر معماری پست مدرن مسائل موجود در معماری را می توان در بطور خلاصه مواردی مانند ویژگی های فرهنگی ، اجتماعی، اقتصادی، استفاده کننده گان از بناها، خصوصیات شهر، خیابان، میدان، کوچه، مغازه و شرایط اقلیمی به عنوان نمود. از طرفی ادبیات ایران، در تطابق با معیارهای پست مدرنیسم، به دلیل خلط مباحث و معادل گزینی نامناسب نتوانسته است با معیارهای اصیل پست مدرنیسم هماهنگ و همساز گردد. بنابراین سوالات زیر تیز مطرح گردیده است:

    1-     آیا ورود معماری پست مدرنیسم به ایران، همراه با کلیه جوانب و ویژگیهای فلسفی آن بوده است یا به صورت تقلیدی صرف معماری آنهاست؟

    2-     تاثیر پست مدرنیسم بر معماری ایران، تأثیر مثبت بوده است یا منفی؟

    3-     تاثیر پست مدرنیسم بر مجتمع های تجاری شهر شیراز چیست؟

    با بررسی های صورت گرفته شده و تحلیل پرسشنامه ها می توان به این نتایج دست یافت در طراحی به سبک پست مدرن، در سه پروژه مجتمع تجاری سینا، رستوران هفتخوان و پروژه بین الحرمین تا حدود زیادی می توان اصول و مبانی مطروحه توسط شارحان مکتب معماری پست مدرن را در کارهای معماران شیرازی مشاهده نمود و این موضوع نشان از درک و شناخت بالای معماران این دیار در تحلیل و بررسی و نیز دانش به روز این معماران در زمینه معماری دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها