• لزوم به کارگیری تئوری ارزش اطلاعات در عملیات اکتشاف معادن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 946
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     در اجرای عملیات اکتشافی معدنی جهت کشف یک توده، همواره با مسئله جمع بندی اطلاعات روبه رو هستیم که برطرف کردن آن ها دغدغه ذهن مهندسان معدن می باشد. در ارتباط با این مقوله جمع بندی اطلاعات و چگونگی استفاده از آن ها در عملیات اکتشافی معدن، با سه مطلب مواجه می شویم:

    ·        اطلاعات به دست آمده پایه های متفاوت دارند.

    ·        تقدم و تأخر اطلاعات موجب تفاوت در ارزش آن ها می شود. همچنین پیشروی عملیات مرحله به مرحله، باعث تکرار بعضی از عملیات

    پیشین می شود که این خود مسئله ای درخور توجه در ارزش اطلاعات حاصله است.

    ·        فاصله های نمونه و اثر مقیاس در عملیات اکتشافی نیز مانع جمع کردن اطلاعات می شود.

    در این تحقیق هدف، بیان لزوم یک معیار واحد برای جمع بندی اطلاعات است و برای این هدف از تئوری اطلاعات استفاده شده است. با توجه به مفاهیم تئوری اطلاعات می توان تابعی برای سنجش و اندازه گیری محتوای اطلاعات تعریف نمود. مفهوم آنتروپی و لگاریتم معکوس تابع توزیع بهترین و مناسب ترین تابعی است که می توان با آن ارزش اطلاعات را کمی کرده و اندازه گیری کرد. در این تحقیق گام های اول برای محاسبه ارزش اطلاعات حاصل از عملیات اکتشافی در معادن، برداشته شده و ارزش اطلاعات حاصل از حفاری و قبل از حفاری و پس از حفر گمانه محاسبه شده اند. امید است این مقاله بتواند باعث ایجاد ایده های نوینی در ایجاد یک واحد ارزش اطلاعات برای همه نوع عملیات اکتشافی شود. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم