اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • هپاتیت b در شهرستان گنبد کاووس: فراوانی نسبی، عوامل خطر و انتشار خانوادگی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1061
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف هپاتیت b شایعترین علت هپاتیت مزمن و سیروز در ایران می باشد. اکثر مطالعات انجام شده در مورد هپاتیت b بر روی بیماران بستری در بیمارستان یا اهدا کنندگان خون صورت گرفته و کمتر در جمعیت طبیعی انجام شده است. هدف این مطالعه تعیین بررسی فراوانی نسبی آلودگی با ویروس هپاتیت b، عوامل خطر ابتلا به این ویروس و انتشار داخل خانوادگی آن در ساکنین شهرستان گنبد کاووس می باشد.

    روش بررسی از طریق نمونه گیری خوشه ای سیستماتیک بر اساس شماره خانوار، 1035 نفر از ساکنین سه روستا و شهر گنبد کاووس که در فاز پایلوت مطالعه کوهورت سرطان مری گلستان انتخاب شده بودند وارد مطالعه شدند. hbsag دوبار به فاصله شش ماه تعیین شد و کلیه افرادی که در خانه فرد hbsag مثبت زندگی می کردند و سن بالاتر از 2 سال داشتند از نظر hbsag و hbcab مورد بررسی قرار گرفتند.

    یافته ها 44 نفر (4.25%) از 1035 نفر هر دو بار hbsag مثبت بودند. از 279 نفری که با افراد hbsag مثبت در یک خانه زندگی می کردند، 17 نفر (6%) hbsag مثبت بودند که همگی بالای 12 سال بودند و 20 نفر (7%) hbcab منفی تفاوت معناداری نداشت.

    نتیجه گیری آلودگی با هپاتیت b در شهر گنبد کاووس از برآورد متوسط آلودگی در ایران بالاتر است. عوامل خطر بررسی شده نقش مهمی در آلودگی با ویروس هپاتیت b در جمعیت طبیعی گنبد کاووس ندارند و انتشار داخل خانوادگی در حدی متوسط است. به نظر می رسد جمعیت زیر 12 سال که برای آنان واکسیناسیون حین تولد انجام شده است از مصونیت قابل ملاحظه ای برای آلودگی با این ویروس برخوردارند. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم