• مرثیه سرایان مشهور اردو و ابتکارات آن ها در این نوع ادبی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 823
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    به نظر برخی از محققان و نقادان شبه قاره در میان انواع ادبی منظوم اردو، "مرثیه" یک نوع ادبی به شمار می رود که مستقل از مرثیه عربی و حتی فارسی است. یک بررسی پژوهشی می تواند صحت و سقم این ادعا را نشان دهد. آنچه مسلّم است این است که مویه و نوحه بر متوفی در فرهنگ همه ملت ها از زمان های دور وجود داشته، امروزه هم موجود است و تنها فرق در نوع ابراز آن و شدت و ضعف بیان تأثرات قلبی است. در ادبیات فارسی و اردو مرثیه شهدای کربلا به دلیل وجهه دینی شکلی خاص به خود گرفته است. مرثیه سرایان اردو زبان، به ویژه شاعران پر آواز های چون میرانیس و میرزا دبیر و غیره، چنان آن را پیشرفت دادند که اکثر محققان و منتقدان سراسر شبه قاره بدون تمایز دین و مذهب به اهمیت ادبی مرثیه های آن ها اذعان دارند. آنان اجزایی را به مرثیه افزودند که علاوه بر حزن انگیز بودن، به دلیل خاصیت های دراماتیک و نمایشنامه ای، خواننده و شنونده را به خود جلب می کند. ایجاد عناوین جدید و اجزای گوناگون مانند "چهره"، "سراپا"، "آمد"، "جنگ" و غیره در قالب ترکیب بند مسدس، گونه ای ادبی را به وجود آورد که فقط شاعران بلند مرتبه می توانستند در این عرصه عرض اندام کنند و خود به خود در دوره درخشش مرثیه اردو در شهر لکنئو نوحه سرایان کم سواد و شاعران کم تجربه کنار رفتند و با حضور شاعران بلند مرتبه اهمیت ادبی مرثیه اردو بسیار افزایش یافت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها