• شناخت جهان متن به عنوان پایه نقد ادبی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 1018
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    در نقد ادبی نوین، ساز و کار های سنتی تحلیل اثر ادبی از چشم انداز های قصد و نیت مؤلف و معنا دهی اثر که در آن به شیوه های انتقال معنی و جستجوی مسائل زندگی نامه ای و بستر اجتماعی تولید اثر می پرداخت، دیگر مرسوم و مورد توجه نیست. از این رو پرداختن به زمینه های بیرونی اثر جای خود را به تحلیل درونی اثر، صرف نظر از پدید آورنده و دیگر آبشخور های ضمنی آن داده است. در این رویکرد که نقد نو آمریکایی، فرمالیسم و ساخت گرایی، بنیان گذاران و مدافعان آن به شمار می رود عنوان « اثر » به « متن » که همانا متناسب با خوانش جدید آثار ادبی ست، تغییر نام می دهد. به زعم بارت، عنوان اثر متضمن نوعی پیش انگاشت درباره مؤلف و معناست؛ آنچه از سوی مؤلف به معرفی و نمایش گذارده می شود و می توان آن را در کتاب فروشی ها، قفسه های کتابخانه ها و... یافت. در حالی که متن به نمایش گذاشته نمی شود بلکه نشان داده می شود؛ در واقع متن از خود کشف حجاب می کند و از این رو مستقر در زبان است که پیوسته در حال شدن است. بارت در « از اثر به متن » خاطرنشان می کند که منطق حاکم بر متن، تبیین معنای اثر نمی تواند باشد؛ چرا که این نگرش, متن را به گونه ای نامستقل در ورطه ای از مناسبات برون متنی قرار می دهد. تأکید بارت بر استقلال متن و شناخت ساز و کار های درونی آن، شناخت جهان متن را پیش می کشد؛ آنچه نظریه های گوناگون پیرامونش شکل گرفته که هر کدام از چشم انداز های خاصی به متن و نظام دلالی آن می پردازد. در این راستا نشانه شناسی، ساختار گرایی، شالوده شکنی، بوطیقای شناختی و آراء باختین در نحوه نگرش و خوانش متن، چشم انداز های نوینی فراروی نقد ادبی و شناخت جهان متن می گشاید که در همه آن ها کم و بیش جهان متن پایه و نقطه کانونی نقد به شمار می رود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها