• علم، دانش و اعتقاد دینی در محتوای دروس علوم انسانی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 942
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    محتوای دروس علوم انسانی همچون سایر علوم باید به گونه ای طراحی شوند که بتوانند از یک سو گزاره های منطقی و دقیق تولید کنند و از سوی دیگر متناسب با بستر فکر -و فرهنگی جامعه باشند. با این تعبیر علم نمی تواند بدون اقناع و توجیه عقلانی جامعه علمی متکی به اصول انتزاعی، غیر واقعی و یا شخصی باشد. این مقاله به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که امکان وجود عینیت علمی بعنوان یکی از مهم ترین شاخص های علم در حوزه علوم انسانی در محتوای دروس این رشته از منظر دستگاه های معرفتی مختلف اعم از پوزیتویسم، هرمنوتیک و عقلانیت انتقادی چه جایگاهی دارد؟ مقاله حاضر با توسل به شواهد نظری به نقد سنت پوزیتیوستی که معتقد به عدم وجود علم انسانی بومی است می پردازد؛ زیرا پدیده انسان همچون شئی در بیرون از محقق قرار نمی گیرد و برخلاف علوم تجربی که الگویی جهان شمول در دنیا دارند لازم است علوم انسانی برپایه اصول بومی و اجتماعی مطالعه شوند. در مقابل این رویکرد هرمنوتیک قرار دارد که به دسته بندی علوم از حیث اهداف و ابزار می پردازد. از آنجا که علم در خدمت انسان است و نه برعکس؛ لذا محتوای دروس در رشته های علوم انسانی با توجه به نیازهای بومی صورتبندی می شوند و در این راستا ارزش های فکر ی -فرهنگی سهم به سزایی دارند. پیشنهاد کاربردی مقاله توجه به مقوله عینیت، عقلانیت و مدیریت دانش بومی در تدوین محتوای دروس علوم انسانی است؛ زیرا بدون این اصل نمی توان در تدوین دروس علوم انسانی الگوی خاص بومی با حفظ اعتقادات دینی داشت و در عین حال دانش تولید شده در این حوزه قادر به پاسخگویی در برابر انتقادات جامعه علمی باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها