• نقاشی ایران در آینه ی محمد حسین مصورالملکی؛ نگارگرو نقاش اصفهانی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/12/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1402/03/28
    • تعداد بازدید: 172
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09179703235

    در سال‌های پایانی عصر قاجار، نقاشی ایران و هنرهای مرتبط به آن از طراوت و تازگی خود دور گشته بود؛ و در برابر واردات هنری غرب رو به زوال می‌رفت.درمیانه‌ی جنگ مشروطه خواهی و استبداد آنچه از دیده‌ها دور می‌ماند، هنر و به ویژه نقاشی بود. حاج مصورالملکی برای اهالی هنر ایران هشدار به نواندیشی و نوسازی هنر این سرزمین سرداد؛ و خویش دراین مسیر پیشرو بود. او نقاشی ایران را پیرو فرسوده یافت و برای رسیدن به روح زمانه‌ی خویش با تکیه بر اصولی درست و علمی، نیز گنجینه‌های فرهنگی خویش، مسیری تازه یافت.

    مصورالملکی در سفرهای هنری خویش، بر دامنه‌ی آموخته‌ها و تجربیات خود افزود؛ رنگ روغن و پرتره‌نگاری وشبیه‌سازی را به خوبی فراگرفت. در میان آثار وی، دو تابلو شکست دول محور در میانه‌ی جنگ جهانی دوم و دیگری نقاشی تخت جمشید که نمایش نمادهای تمدن کهن ایرانی است، تقدیر نامه ویژه‌ای، از سران متفق و مدال طلای بین المللی بروکسل را برای استاد هنر ایران به ارمغان آورد. حاج مصور هنرمندی دغدغه‌مند و سخت‌کوش بود. وی جهان‌بینی  خاص خود را که تبلوری از عشق ، ایمان وفرهنگ ایران بود، به خوبی و زیبایی کم نظیری در تابلوهایش به تصویر می‌کشید، چنانچه در تابلو جنگ نادر از پس غوغای جنگ وحماسه‌های آن، داستان غم‌انگیز پوچی پیروزی‌های جاه طلبانه‌ی شاهی را بیرون می‌کشد و به نمایش می‌گذارد. استاد حاج محمد حسین مصورالملکی در 24 دی‌ماه 1346 بدرود حیات گفت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها