• بررسی و مطالعه نقوش محراب های زرین فام ایلخانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/12/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1402/03/28
    • تعداد بازدید: 282
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09179703235

    محراب: فرورفتگی خاص داخل دیوار طرف قبلۀ مساجد. فرورفتگی خاص داخل دیوار طرف قبلۀ مساجد که امام برای نمازگزاران در آن یا مقابل آن می‌ایستد و نمازگزاران پشت سر وی قرار می‌گیرند. در صدر اسلام فقط علامتی بر این دیوار می‌گذاشتند که نمایندۀ قبله باشد، ولی با پیشرفت اسلام و تأثیر تمدن‌های ایرانی و رومی تفنن‌هایی در ساختن مسجد و متعلقات آن و از جمله محراب پیدا شد.

    محراب  در دین اسلام اهمیت داشته وهنرمندان ایرانی هم با استفاده از متریال های متفاوت و مختلف دست به ساخت محراب ها زدند.کاشی های زرین فام با آغاز قرن 7 ق به تزئین محراب ها راه پیدا کردند این شاهکار های به جا مانده ازاعصارخوارزمشاهی ،مغول ،ایلخانی حتی تیموری نشان دهنده اوج به کارگیری تکنیک های تزیینی برای ساخت محراب ها هستند . از میان نمونه های به جامانده از دوره های اسلامی محراب های زرین فام ایلخانی از کثرت و تنوع بیشتری برخوردارند و شاخص ترین آنها محراب های خاندان ابوطاهر کاشانی، آستان قدس رضوی ، موزه هنرهای اسلامی است شاخصه تزیینی این محراب ها کتیبه ها ،خط نوشته های قرآنی ونقوش گیاهی است.  این پژوهش سعی دارد با مطالعه و تحلیل نقوش محراب های زرین فام ایلخانی بر اساس این نقوش به بازخوانی و طراحی محراب جدید با برگرفته از نقوش محراب های ایلخانی دست پیداکند.در این پژوهش این سوال مطرح میشود که تزیینات ونقوش محراب های ایلخانی دارای چه ویژگی هایی میباشد ؟

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها