• بحثی نو در نقوش قندیلی (نقوشی نمادین یا کاربردی)

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 932
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     از ویژگی های هنر معماری اسلامی آن است که روح اسلام و مفاهیم عالیه اسلامی در همه مظاهر آن نفوذ کرده و تعمیم یافته است. لازمه شناخت هنر و معماری اسلامی شناخت اسلام است. و بر اساس آن شناخت است که می توان تأثیر آن را بر هنر و صنایع و معماری استنباط نمود. این امر با توجه به پیچیدگی مباحث آن، نیازمند کشف رموز و یافتن شهود توسط هنرشناسان و محققین اهل فن است. به واسطه اینکه هنر مجسمه سازی و شمایل نگاری که در ادیان پیشین مرسوم بوده و در دوران جاهلیت پیش از اسلام در خدمت بت تراشی و بت پرستی قرار داشته است، نه تنها تحریم شده در دین اسلام بلکه حکم به بت شکنی و به نوعی شمایل شکنی شده است. و به همین خاطر است که می بینیم هنر اسلامی راه نویی را در پیش می گیرد. و در حقیقت دین باوری و ایمان و التزام هنرمند مسلمان که بر همه جنبه های زندگی او سیطره داشته و مبانی اصلی فکر او را تشکیل داده است. او را به سمت و سویی فراتر از طبیعت گرایی و ظواهر امر سوق داده و به همین خاطر است که می بینیم هنرهای اسلامی به صورت استلیزه و برساو شده و همچنین در قالب خطوط کوفی و تزیینی ارائه شده اند و نشانی از شمایل نگاری و مجسمه سازی در مکانهای مذهبی مشاهده نمی شود. به عبارت دیگر هنرمند مسلمان هنر خود را در دو سطح، یکی از منظر زیبایی شناسی و دیگری از منظر مفاهیم عمیق و رمزگونه و نمادین ارائه نموده است. اما بایستی توجه داشت که در راه شناسایی و معرفی این رموز و استعاره ها و نمادها نبایستی راه افراط را پیمود. لذا در این مقاله به بررسی و تحلیل نقوش قندیلی بکار رفته برروی محراب های سنگی و کاشی و سنگ قبرها، از این منظر که آیا این نقوش نمادین یا کاربردی هستند پرداخته شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها