• جغرافیا اولین دانش بشری و علم رفع نیازهای انسانی (تباین جغرافیای اروپایی و قرآنی)

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 744
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    در حال حاضر متأسفانه علوم انسانی نسبت به علوم دیگر مورد بی مهری قرار گرفته است. از جمله زبان و ادبیات فارسی، جغرافیا و نیز علوم دیگر، هر چند این کنگره دیر برپا می گردد ولی تصمیم در این باره کاملاً بجاست و مورد تقدیر.

    1. زبان و ادبیا ت فارسی: برای بیان ما فی الضمیر و عرضه نتایج هر علم، بی تردید به بیان علمی و با به کار بردن واژگان علمی و ادبی از یک سو و رعایت قواعد دستوری و شیوه های درست گفتن و درست نوشتن از دیگر سو نیاز مبرم احساس می شود، که متأسفانه در چند دهه اخیر، عده ای دانسته یا ندانسته این زبان شیوا را از شیوایی، زیبایی و ویژگی های ادبی تهی ساخته اند که به این مهم باید توجه شود. 2. جغرافیا: جغرافیا «علم بررسی پدیده های جغرافیایی و ارتباط آنها با هم» یا «علم رابطه انسان با محیط» است ولی رابطه انسان با محیط به منظور رفع نیازهای اولیه اوست، از جمله غذا، لباس و مسکن که تأمین هر سه، نیاز به راه

    دارد، پس راه و حمل و نقل نیز نیاز اولیه یا در کل اولین نیاز انسانی است که به عقیده نویسنده

    «جغرافیا علم رفع نیازهای انسانی است» در این تعریف حتی نیازهای معنوی انسان نیز مطرح می شود؛زیرا در «رابطه انسان با محیط»محیط فقط محیط طبیعی است، در حالی که هم اکنون محیط فرهنگی را هم مطرح کرده اند و انسان دارای نیازهای معنوی نیز هست؛ مثل هنر، ادبیات، روابط اجتماعی، فناوری، صنعت وحتی اعتقادات دینی و مذهبی. با توجه به مطالب پیش گفته موضوع جدیدی مطرح می شود و آن اینکه قرآن ادعا می کند «لارطب ولا یا بس الا فی کتاب مبین»با این ادعا، باید دید که قرآن به جغرافیا چه نظری دارد و با این دید «تباین جغرافیای اروپایی و قرآنی» مطرح می شود. نظر به اینکه پیشگامان جغرافیا یونانی و اروپایی بوده، در این مقاله ما کل علم جغرافیا را «جغرافیای اروپایی»می نامیم و در مقابل مفاهیم جغرافیا را که با دید قرآنی به آن پرداخته ایم «جغرافیای قرآنی»می گوییم تا بتوان بین آن دو مقایسه ای انجام داد. در جغرافیای اروپایی محیط فقط کره زمین است و انسان حیوانی تابع محیط که بر روی آن می چرد و هر که زورش بیش بهره وریش بیشتر، که نتیجه این نگرش استعمار، استثمار و جنگ های خانمان سوز و پیشرفت فناوری به منظور ساخت ابزار کشتار جمعی و بمب های اتمی، میکروبی و شیمیایی برای تسلط جامعه ای برکل زمین است ولی در جغرافیای قرآنی محیط نه تنها زمین، بلکه کل کائنات است و انسان تابع محیط نیست، بلکه زمین و اجرام سماوی مسخر انسان هاست. «و سخرلکم الشمس و القمر ...» «و سخر لکم الفلک لتجری فی البحر بامره و سخر لکم الانهار»،«سخر لکم اللیل و النهار و الشمس و القمر و النجوم» و « سخرلکم ما فی السموات و الارض ...»

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها