• اندازه گیری غلظت گرد و غبار و سیلیس آزاد آن در معدن روباز سرب و روی عمارت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1382/08/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1382/08/10
    • تعداد بازدید: 1121
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     سابقه و هدف:
    سیلیس بیشترین ماده معدنی در روی زمین است. تماس با گرد و غبارهای حاوی سیلیس آزاد باعث صدمات ریوی شده و در نهایت ممکن است منجر به سیلیکوزیس شود. هدف از این مطالعه اندازه گیری غلظت گرد و غبار و سیلیس آزاد آن در معدن روباز سرب و روی عمارت می باشد.

    مواد و روشها:

    نمونه برداری بر اساس روش شماره 7500، niosh انجام شد. با استفاده از روشهای نمونه برداری فردی میزان تماس با گرد و غبار کل و قابل استنشاق اندازه گیری و غلظت گرد و غبار به روش سنجش وزنی تعیین مقدار گردید. به منظور تعیین مقدار سیلیس آزاد، نمونه ها گرد و غبار توسط دستگاه پراش اشعه ایکس مورد آنالیز قرار گرفتند.

    یافته ها:

    میانگین غلظت گرد و غبار قابل استنشاق در قسمت های دریل کاری و خاکبرداری به ترتیب برابر با 2.81 و 2.61 میلی گرم در مترمکعب بود. میانگین غلظت سیلیس آزاد گرد و غبار قابل استنشاق در این قسمت ها به ترتیب برابر با 0.51 و 0.47 میلی گرم در مترمکعب بود. این مقدار به ترتیب 5.1 و 4.7 برابر حد تماس شغلی استاندارد ایران و همچنین 10.2 و 9.4 برابر استاندارد acgih است.

    نتیجه گیری و توصیه ها:

    نتایج نشان داد که میزان گرد و غبار و غلظت سیلیس آزاد آن در هوای محیط کار بیشتر از حد مجاز است، بنابراین می بایست با روشهای مختلف از ایجاد گرد و غبار در محیط کار جلوگیری کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم