• تعیین اعتبار تخمین کلینیکی، سونوگرافیک و مادر برای برآورد وزن جنین در مقایسه با وزن بدو تولید نوزاد در زنان حامله مراجعه کننده به بیمارستان های دانشگاهی شهر کرمان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 799
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: تعیین هر چه دقیق تر وزن جنین در پیش گیری از عوارض زایمانی و همچنین در تصمیم گیری متخصصین از نظر نحوه اجرای زایمان حیاتی است. این امر خصوصا در موارد مشکوک به ماکروزومی و یا تاخیر رشد جنین (iugr) و همچنین در زایمان های زودرس اهمیت دارد. هدف از این تحقیق تعیین اعتبار تخمین کلینیکی، سونوگرافیک و مادر در برآورد وزن جنین در مقایسه با وزن بدو تولد نوزاد می باشد.

    روش کار: در این مطالعه مقطعی، 246 خانم ترم مراجعه کننده به بیمارستان شهید باهنر و بیمارستان افضلی پور شهر کرمان مورد بررسی قرار گرفتند. واحدهای مورد پژوهش که کاندید سزارین بودند (اکثرا به دلیل سابقه قبلی سزارین) پس از تخمین سونوگرافیک توسط سونوگرافیست، حداکثر طی یک هفته جهت ختم حاملگی بستری شده و توسط دو متخصص و یک دستیار ارشد تخمین کلینیکی وزن جنین صورت می گرفت. ضمنا از مادرانی که سابقه زایمان قبلی داشتند راجع به وزن تقریبی جنین فعلی سوال می شد. همه تست کننده ها از نتایج تخمین وزن جنین توسط سایرین و همچنین تخمین سونوگرافیک ناآگاه بودند و پس از انجام سزارین وزن نوزاد به عنوان استاندارد طلایی در نظر گرفته می شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تی زوج و مربع کای استفاده شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها