• بررسی تغییرات بیوشیمیایی ایجاد کننده بیماری استخوانی ناشی از درگیری کلیوی در بیماران همودیالیزی استان قزوین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 715
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: هیپرپاراتیروئیدی ثانویه و درگیری استخوانی یکی از معضلات بیماری های کلیوی مزمن است. این مطالعه به منظور شناسایی تغییرات بیوشیمیایی در بیماری استخوانی ناشی از درگیری کلیوی در بیماران همودیالیزی استان قزوین انجام شده است.

    روش کار: در یک مطالعه توصیفی از بیماران دچار نارسائی مزمن کلیوی منجر به همودیالیز، نمونه خون ناشتا از شانت شریانی- وریدی از شروع دیالیز اخذ و بر روی آن ها آزمون های کلسیم، فسفر و آلکالن فسفاتاز با روش های کلریمتری و pth با روش irma صورت گرفت. جهت ارائه نتایج از آمار توصیفی استفاده شد.

    یافته ها: 4 درصد از بیماران فاقد هرگونه تغییر بیوشیمیایی در آزمون های مذکور بودند ولی 96 درصد آنان در یک یا چند و یا تمام آزمون ها دارای اختلال بودند. شایع ترین اختلال مربوط به افزایش میزان فسفر و کمترین اختلال مربوط به افزایش سطح آلکالن فسفاتاز بود. 51 درصد بیماران دارای افزایش سطح pth (هیپرپاراتیروئید) بوده و سطح سایر پارامترها نیز در آنان افزایش داشت. در میانگین سن، طول مدت همودیالیز و تعداد دفعات همودیالیز و هم چنین نسبت جنسی بیماران هیپرپاراتیروئید با کل نمونه های مورد بررسی تفاوتی مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: نتایج مطالعات بیوشیمیایی و هورمونی نمایان گر ارجحیت فرم خفیف تا متوسط هیپرپاراتیروئیدی ثانویه و بیماری استخوانی ناشی از آن در جامعه مورد مطالعه می باشد که اقدامات درمانی ویژه ای را می طلبد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها