• تعیین اثر دگزامتازون در کاهش درد، تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی هموروئید کتومی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 749
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: درد، تهوع و استفراغ به دنبال عمل جراحی هموروئیدکتومی عوارضی شایع می باشند که منجر به نارضایتی بیماران می گردند. امروزه، محققین به یافتن یک داروی جدید با عوارض کمتر و قیمت ارزان تر جهت کنترل این عوارض گرایش پیدا کرده اند. بنابراین این مطالعه به منظور بررسی تاثیر دگزامتازون بر درد، تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی هموروئیدکتومی طرح ریزی شده است.

    روش کار: این مطالعه به صورت یک کارآزمایی بالینی دوسوکور شاهددار، بر روی 112 بیمار کاندید همورئیدکتومی صورت گرفت. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم گردیدند. گروه مورد 8 میلی گرم دگزامتازون و گروه شاهد 2 میلی متر نرمال سالین، 30 دقیقه قبل از عمل جراحی، به صورت داخل عضلانی دریافت کردند. سپس بیماران به روش یکسانی تحت بیهوشی و عمل جراحی قرار گرفتند. بعد از عمل هر 2 ساعت به مدت 6 ساعت؛ درد، تهوع با استفاده از معیار آنالوگ بینایی (vas) بررسی گردید و هم چنین در ساعات ذکر شده استفراغ با پرسش از بیماران در مورد وجود یا عدم وجود آن ارزیابی گردید. اطلاعات به دست آمده با استفاه از آزمون تی و کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: میانگین میزان درد و تهوع در ساعت 0، 2، 4 و 6 بعد از عمل در گروه مورد نسبت به گروه شاهد کاهش واضحی داشت که از نظر آماری نیز تفاوت معنی داری را نشان داد (p=0.0001). ولی هیچ کدام از بیماران در دو گروه مورد و شاهد استفراغ نداشتند.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می دهد که دگزامتازون می تواند درد و تهوع بعد از عمل جراحی هموروئیدکتومی را کاهش دهد ولی در کاهش استفراغ تاثیری ندارد. بنابراین استفاده از آن قبل از عمل جراحی هموروئیدکتومی توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها