• گزارش یک مورد پولیپ آدنوماتوی فامیلی

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 1002
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: پولیپوز ادنوماتو فامیلی (fap) یکی بیماری نادر با صدها تا هزاران پولیپ ادنوماتو در روده بزرگ است و به صورت اتوزومال غالب به ارث می رسد اما 25 درصد از بیماران سابقه خانوادگی مثبت دارند. شایع ترین علامت آن در بیماران خونریزی و بیرون زدن توده از مقعد می باشد. تشخیص بر اساس یافته های بالینی و نتایج بررسی کولون است و برداشتن به موقع کولون باعث جلوگیری از ابتلا به سرطان کولون در بیمار می گردد. در این گزارش یک مورد پولیپ آدنوماتوی فامیلی با تغییرات سلولی پیشرفته معرفی می شود.

    مورد: بیمار 17 ساله و مورد شناخته شده پولیپ آدنوماتوی فامیلی است که با علائم انسدادی دستگاه گوارش مراجعه کرده است. بیماری او در سن 5 سالگی تشخیص داده شده و در 6 سالگی با برداشتن نسبی کولون و در 11 سالگی با برداشتن کامل کولون و پیوند روده باریک به مجرای معقد درمان قرار گرفته است. بیمار با انجام آندوسکوپی و زمان عبور روده باریک بررسی شد و به دلیل وجود پولیپ های فراوان در معده، دئودنوم و ژژنوم، تحت عمل جراحی برداشتن پولیت ها و معده و باز کردن مجرای دوازدهه قرار گرفت. در پاتولوژی نمونه ها، کارسینوم در جای پیشرفته گزارش گردید.

    نتیجه گیری: پولیپ های کولون و رکتوم به ندرت در سن کمتر از 10 سالگی دیده می شوند اما خونریزی و بیرون زدن توده از مقعد احتمال ابتلا به fap را در کودکان مطرح می کند و در صورت بروز درد شکم، کم خونی و کاهش وزن؛ تغییرات سلولی و سرطانی در بیمار ایجاد شده اند. کودکان مشکوک به fap باید از نظر تظاهرات خارج کولونی و تغییرات سلولی مورد غربال گری قرار بگیرند و جراحی انتخابی در آنها انجام شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها