• مقایسه تاثیر مسدود کردن کانال سدیمی تیپ عصبی بر فعالیت پیس میکری گره سینوسی-دهلیزی و دهلیزی-بطنی قلب موش c57 bl6/j

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 777
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: در سلول های قلبی جریان کانال سدیمی تیپ عصبی (neuronal type na+ channel) یکی از جریان های مطرح در مرحله دپولاریزاسیون پتانسیل عمل در سال های اخیر می باشد. هدف از این بررسی مقایسه اثر مسدود کنندگی تترودوتوکسین (ttx) بر فعالیت پیس میکری گره سینوسی- دهلیزی و دهلیزی- بطنی دست نخورده و سالم موش، بوده است.

    روش کار: در این بررسی که به روش تجربی انجام گرفت فعالیت خود به خودی دو گره سینوسی – دهلیزی و دهلیزی -بطنی سالم که از هم جدا شده بودند، قبل و هنگام مصرف 100 نانو مولار ttx ثبت و طول دوره قلبی اندازه گیری گردید اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون آماری تی تجزیه و تحلیل شد.

    نتایج: مصرف 100 نانو مولار ttx باعث افزایش طول دوره قلبی در نمونه های گره سینوسی- دهلیزی از 212.28±13.45 هزارم ثانیه در حالت کنترل به 263.35±29 هزارم ثانیه در زمان مصرف دارو و در نمونه های گره دهلیزی بطنی از 578.40±68 هزارم ثانیه در حالت کنترل به 856.20±71.75 هزارم ثانیه در زمان مصرف دارو شد. تاثیر دارو بر هر دو گره سینوسی-دهلیزی و دهلیزی - بطنی به ترتیب 52.5±13.5, 22.25±6 درصد بوده است. در هر دو گره این تغییرات معنی دار هستند.

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده می توان بیان کرد که جریان کانال سدیمی تیپ عصبی در هر دو گره موجود بود و اثر ttx بر طول دوره قلبی بر هر دو گره متفاوت بود. یعنی این که اثر دارو بر گره دهلیزی-بطنی بیش از دو برابر گره سینوسی-دهلیزی بوده است که این افزایش احتمالا به افزایش دانسیته جریان کانال سدیمی تیپ عصبی مربوط است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم