• بررسی فراوانی هموسیستئینمی در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه داخلی بیمارستان حضرت رسول اکرم 1384

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 572
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: هموسیستئینمی یک عامل عمده و یک ریسک فاکتور مستقل برای بیماری های عروقی و ترومبوز وریدی است .لذا توجه به عوامل زمینه ساز و شناسایی ریسک فاکتورهای آن به ویژه در جمعیت های پرخطر از جمله افراد مسن و بیماران شدیداً بد حال اهمیت دارد. این تحقیق با توجه به نقش هموسیستئینمی و عدم وجود آمار و اطلاعات مناسب در زمینه این بیماری در بیماران بستری در icu طراحی شده است.

    روش کار: مطالعه حاضر مطالعه ای توصیفی-مقطعی بوده است که به روش نمونه گیری سرشماری بر روی بیمارانی که از تاریخ 1384.7.1 الی 1384.12.29 در بخش icu داخلی بیمارستان رسول اکرم (ص) بستری شده اند، انجام شده است. بر این اساس مشخصات اپیدمیولوژیک بیماران از پرونده استخراج و یک نمونه خون نیز جهت اندازه گیری سطح سرمی هموسیستئین از بیمار اخذ گردید. در ارائه اطلاعات به دست آمده از آمار توصیفی استفاده شد.

    نتایج: تعداد کل بیماران بستری شده در مقطع فوق که تحت بررسی قرار گرفته اند 52 نفر با میانگین سنی 58.42 بوده است. در میان 52 نفر مورد مطالعه، 12 نفر (23.1 درصد) افزایش هموسیستئین داشته اند و 40 بیمار دیگر (76.9 درصد) از سطح پلاسمایی هموسیستئین در محدوده طبیعی برخوردار بوده اند. میانگین میزان هموسیستئین در بیماران با سطح هموسیستئین طبیعی در این مطالعه برابر 9.28 (15.48-3.08) و میانگین میزان هموسیستئین در بیماران مبتلا به هموسیستئینی در این مطالعه 21.05 (31.5-11.05) میکرومول در درسی لیتر بوده است. 25 درصد افراد مبتلا به هاپرهموسیستئینمیا مبتلا به نارسایی کلیه و 25 درصد مبتلا به حوادث عروقی مغز (cva) بوده اند. میانگین هموسیستئین در بیماران مبتلا بهcva  و نارسایی کلیه با سایر بیماری ها اختلاف آماری معنی داری نداشت.

    بحث: با توجه به آن که در مطالعه ما فراوانی افزایش هموسیستئین 23.1 درصد بوده و نیز با توجه به ارتباط سطح فولات و ویتامین های b6, b12 با افزایش هموسیستئین و با توجه به مطالعات اپیدمیولوژیک انجام شده، به نظر می رسد که بررسی فاکتورهای سطح سرمی فولات b12, b6 و کلیرانس کراتینین و آلبومین پلاسما می تواند نقش این عوامل را به ویژه به عنوان عامل احتمالی پیش گویی کننده در ایجاد هموسیستئینمی مشخص تر سازد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها