• ارتباط میزان پروتئین c واکنشی و گلبول سفیدخون پلاسما و شدت سکته مغزی ایسکمیک و حجم انفارکت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 841
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: سکته مغزی ایسکمیک یکی از علل مهم مرگ و ناتوانی می باشد اما پارامترهای پیش بینی کننده از جمله پروتئین c واکنشی و گلبول های سفید خون در این بیماری هنوز به صورت واضح مشخص نشده اند. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط بین میزان این دو فاکتور پلاسما به عنوان نشانگرهای التهابی در فاز حاد سکته مغز ی ایسکمیک با شدت سکته مغزی و حجم انفارکت است.

    روش کار: این مطالعه به صورت مقطعی و در زمستان 85 و بهار 86 بر روی 49 بیمار با سکته مغزی ایسکمیک بستری در سرویس نورولوژی بیمارستان ولیعصر اراک انجام شد. برای تمامی بیماران در بدو ورود معاینه بالینی براساس مقیاس نورولوژیک کانادایی سکته مغزی و سی تی اسکن مغز بدون کنتراست طی حداکثر 72 ساعت اول بعد از شروع علائم انجام شد و با استفاده ا ز آنها به ترتیب شدت علائم بالینی نورولوژیک و نیز حجم انفارکت محاسبه گردید. هم چنین مقدار پروتئین c واکنشی و گلبول سفید خون نیز در مدت زمان مذکور اندازه گیری شد.

    نتایج: بین حجم انفارکت از یک طرف با مقدار پروتئین c واکنشی (r=-0.14, p=0.39) و نیز گلبول سفید خون (p=0.92, r=-017) همبستگی معنی داری وجود نداشت. هم چنین بین امتی از مقیاس نورولوژیک کانادایی سکته مغزی از یک طرف با سطح پروتئین c واکنشی (r=-0.04, p=0.18) و نیز میزان گلبول سفید خون (p=0.40, r=-0.124) همبستگی معنی دار مشاهده نشد. لیکن بین دو متغیر حجم انفارکت و امتیاز مقیاس نورولوژیک کانادایی سکته مغزی همبستگی معنی دار گزارش شد (r=-0.43, p=0.006).

    نتیجه گیری: بین مقدار عوامل التهابی، حجم و شدت انفارکت رابطه معنی دار مشخص نگردید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها