• اثر مترونیدازول بر میزان چربی های سرم بیماران دارای چربی خون بالا

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 636
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: مترونیدازول عملکرد آنتی باکتریال و ضد انگلی دارد. هم چنین در درمان بیماری های التهابی روده مثل کرون نیز کاربرد دارد. اثر مترونیدازول بر روی چربی های خون انسان به صورت کاهش سطح vldi, ldl و افزایش سطحhdl  قابل بررسی می باشد. با توجه به این که چربی خون بالا می تواند منجربه بیماری های مرگباری هم چون بیماری عروق کرونر شود، ضرورت بررسی اثر این دارو روی هایپر لیپیدمی مشخص می شود.

    روش کار: این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی سه سوکور بر روی 100 نفر داوطلب 65-25 ساله مبتلا به هایپرلیپیدمی و بدون هیچ گونه عامل خطر انجام شده است. نمونه ها در دو گروه 50 نفری قرار گرفته اند. گروه اول مترونیدازول را 500 میلی گرم دو بار در روز به مدت ده روز و گروه دوم پلاسبو را با همان دوز دریافت کرده اند. لیپیدهای سرم آنها قبل و بعد از مصرف دارو سنجیده و سپس داده ها با نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد.

    نتایج: میزان کل کلسترول، ldl و تری گلیسرید در گروهی که مترونیدازول دریافت کرده بودند، به طور معنی داری از گروهی که فقط پلاسبو دریافت کرده بودند، کمتر بود و میزان hdl نیز در گروه مصرف کننده مترونیدازول به طور معنی داری بالاتر از گروه دریافت کننده پلاسبو بود.

    نتیجه گیری: چون تأثیرمترونیدازول درپایین آوردن لیپیدهای مضرخون و افزایش لیپید مفید خون قابل توجه و معنی دار است، شاید بتوان از این دارو با این کاربرد استفاده نمود. البته مطالعات وسیع تری به صورت متا آنالیز لازم است تا این اثر به صورت معتبرتر ارائه گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها