• بررسی ارتباط بین مولتیپل اسکلروز و سردردهای اولیه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 595
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: رابطه بین مولتیپل اسکلروز (ms) و سردرد به خوبی شناخته نشده است. مطالعات مختلفی که رابطه بین این دو را بررسی کرده اند نتایج متفاوتی در برداشته اند. لذا بر آن شدیم تا در این مطالعه به بررسی رابطه سردردهای اولیه و ms در بیماران ایرانی مبتلا به ms بپردازیم.

    روش کار: در این مطالعه کوهورت تاریخی، 117 مورد از بیماران مبتلا به ms بالینی قطعی، در گروه مورد و 351 نفر از افراد سالم در گروه کنترل قرار گرفتند. شیوع سردردهای اولیه در دو گروه براساس پرسش نامه ای که توسط پزشک معاینه کننده تکمیل می شد مورد ارزیابی قرار گرفت. متغیرهای مورد بررسی عبارت بودند از: سن، جنس، نوع ms، درجه ناتوانی edss، مدت بیماری ms، داروی مورد مصرف و خصوصیات سردرد براساس معیارهای انجمن بین المللی سردرد .(ihs) برای آنالیز آماری از آزمون های کای دو، تست تی و تست دقیق فیشر، همبستگی و رگرسیون خطی استفاده شد.

    نتایج: در این مطالعه، 53.8 درصد از افراد مبتلا به ms و 27.4 درصد از افراد گروه کنترل، سردرد مزمن داشتند (p=0.0001). فراوانی سردرد میگرن و سردرد تنشی در بیماران مبتلا به ms به ترتیب 73.01 درصد و 26.98 درصد و در گروه کنترل به ترتیب 40.6 درصد و 58.7 درصد بود. هم چنین بین نوع عودکننده - فروکش کننده  (rr) msو سردرد میگرن ارتباطی معنی دار وجود داشت(p=0.0001) . سردرد با مصرف اینترفرون و مدت بیماری و درجه edss ارتباطی نداشت (p>0.05).

    نتیجه گیری: در مطالعه ما شیوع سردردهای اولیه خصوصا سردردهای میگرنی بدون اورا در بیماران مبتلا به ms نسبت به جمعیت عمومی بیشتر می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها