• تعیین اثر بخشی قرص دفریپرون در کاهش سطح سرمی فریتین در بیماران تالاسمی ماژور شهر اراک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 581
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: حیات بیماران مبتلا به تالاسمی وابسته به ترانسفوزیون است. این بیماران متعاقب ترانسفوزیون های مکرر دچار هموسیدروز در ارگان های مختلف می شوند و به استفاده از داروی چلاتور آهن نیاز دارند که بتواند سبب دفع آهن اضافی از بدن گردد. تنها داروی رایج و در دسترس دفروکسامین می باشد که تجویز زیرجلدی آن برای بیمار، بسیار عذاب آور می باشد. در نتیجه ضرورت وجود یک داروی چلاتور آهن خوراکی مثل دفریپرون (l1) احساس می شود. هدف از تحقیق حاضر، تعیین اثر این دارو در کاهش سطح سرمی فریتین در بیماران تالاسمی ماژور شهر اراک می باشد.

    روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی از نوع قبل و بعد، 33 بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور، بر روی قرص l1 با دوز 75 میلی گرم بر کیلوگرم در روز قرار گرفتند. روش انتخاب نمونه مبتنی بر هدف بود. بیماران تا قبل از ورود به مطالعه بر روی دفروکسامین تزریقی قرار داشتند و جهت ورود به مطالعه دفروکسامین آنان قطع و به مدت 6 ماه l1 جایگزین گردید.

    میانگین فریتین سرم در بیماران مذکور، در انتهای درمان با دفروکسامین (قبل از شروع l1) و در پایان درمان با l1 یعنی بعد از شش ماه محاسبه گردید. در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون تی زوج استفاده شد.

    نتایج: میانگین سن بیماران 17.2±1 سال بود. میانگین فریتین سرم قبل از شروع دارو معادل 1881±257 نانوگرم در میلی لیتر و بعد از شش ماه درمان با 2495±384, l1 محاسبه گردید که اختلاف معنی داری نداشت (p>0.05). در 3 درصد بیماران عارضه لکوپنی بروز کرد که با قطع موقت دارو برطرف شد. در 35 درصد بیماران alt و در 60 درصد ast افزایش یافت که عارضه خاصی ایجاد ننموده که با تداوم مصرف دارو اصلاح می شود.

    نتیجه گیری: علیرغم افزایش مختصر میانگین فریتین بعد از درمان با l1، این افزایش از نظر آماری معنی دار نمی باشد و، ظاهرا می تواند تاثیر مناسبی در دفع آهن داشته باشد. از نظر زمان، با توجه به این که بیماران مورد مطالعه 6 ماه دارو را دریافت نموده بودند بهتر است جهت بررسی کارآیی دقیق تر l1 مطالعاتی با طول بیشتر صورت گیرند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها